
 1 

 

    
PREDATORS OF PRESS FREEDOM AFRICA  Presseinformatio n 3. Mai 2010 
 
Eritrea 
1 - Issaias Afeworki 
President  
 
Eritrea has the distinction of being Africa’s youngest republic and at the same governed by its 
most ruthless dictator. A former rebel chief and hero of Eritrea’s war of liberation, he makes no 
bones about his totalitarian tendencies. He believes a price must be paid for Eritrea’s 
independence. Basic freedoms were officially “suspended” in 2001 after ruling party dissidents 
started pressing for more democracy. Any hint of opposition is seen as a threat to “national 
security.” The privately-owned media no longer exist. There are just state media whose content is 
worthy of the Soviet era. Ruled with an iron hand by a small ultra-nationalist clique centred on 
Afeworki, this Red Sea country has been transformed in just a few years into a vast open prison, 
Africa’s biggest prison for the media. Around 30 journalists are currently held in its 314 prison 
camps and detention centres. Four of them have died as a result of the extremely cruel conditions 
in these prisons. Others have just disappeared. But when President Afeworki is asked about the 
imprisoned journalists, as he was by Al Jazeera in May 2008, he replies: “There were never any. 
There aren’t any. You have been misinformed.” 
 
Gambia 
2 - Yahya Jammeh 
President 
 
A self-proclaimed healer who says he has found cures to AIDS, obesity and erectile dysfunction, 
Yahya Jammeh has all the qualities of an unpredictable, violent and deranged dictator. He has 
vowed to cut off the heads of all homosexuals in order to clean up Gambian society. And he has 
declared himself ready to kill anyone trying to destabilise the country, above all human rights 
activists and other trouble-makers. “If you are affiliated with any human rights group, be rest 
assured that your security and personal safety would not be guaranteed by my government,” he 
threatened in a September 2009 televised address. “We are ready to kill saboteurs.” Some think 
the dictator is steadily succumbing to paranoia, as the jailing of 10 of his aides for an alleged 
coup attempt seemed to suggest. The unsolved murder of Deyda Hydara, AFP correspondent 
and editor of the tri-weekly The Point, who was shot dead on a street in 2004, continues to fuel 
tension between the regime and the independent media. The Gambia Press Union dared to 
address an open letter to the president in 2009 urging him to recognise the government’s 
involvement in this murder. The response? Six journalists got two-year jail sentences on 
defamation and sedition charges. And were pardoned after a month in prison, because Jammeh 
is sometimes capable of leniency. He usually does not bother with charges when locking up 
journalists. Chief Ebrima Manneh, a reporter for the Daily Observer, was arrested without charge 
in 2006 and then disappeared. He probably died in prison in 2008. 
 
 
 
 
 



 2 

Equatorial Guinea 
3 - Teodoro Obiang Nguema 
President 
 
The years pass but nothing changes in the “Kuwait of Africa,” the fiefdom of a leader described by 
the national radio station as the “God of Equatorial Guinea.” President Obiang Nguema was 
reelected at the end of 2009 with 96.7 per cent of the votes in polling that many international 
media including the Spanish daily El País were prevented from covering. The president maintains 
absolute control over this small oil state in the Gulf of Guinea. The privately-owned press is 
limited to a few small newspapers. The country has no journalists’ union or press freedom 
organisation. The stranglehold which the president and his family maintain over the economy is 
accompanied by an overwhelming personality cult. The international media have just one 
correspondent in the capital, who is closely watched. The authorities nonetheless continue to 
insist that the lack of media pluralism is due to poverty and that the high percentages the 
president gets in every election are “the result of acceptance of his policies.” 
 
 
Nigeria 
4 - Ogbonna Onovo  
Inspector General of Police 
 
Nigeria’s journalists were the victims of 58 cases of abuse of authority and violence in 2009 and 
around 20 in the first quarter of 2010 alone. A magnificent record. The police were not 
responsible for all of these cases, just most of them. Nigeria is one of the world’s most violent 
countries for journalists and the national police, led by Ogbonna Onovo, are largely to blame.  
The police enjoy complete impunity in Nigeria, even when their abuses are well documented. The 
abuses often occur when reporters go to cover operations by police who decide they do not want 
witnesses. The verbal threats, beatings, unwarranted searches and confiscation of equipment are 
not the result of any official policy or use that politicians make of the police. They are just the acts 
of an ignorant and thuggish force that does its job with a great deal of enthusiasm.  Behind all 
this, one person bears the ultimate responsibility: Ogbonna Onovo, who as Inspector General of 
Police is now at summit of a distinguished career. Onovo has received many awards and 
honours, including Officer for the Order of the Niger for his “incredible accomplishments.” 
Reporters Without Borders now bestows one more title on him: “Predator of Press Freedom.” 
 
 
Rwanda  
5 - Paul Kagame 
President 
Thanks to a thin face, slight build, intellectual’s glasses and conservative suits, Paul Kagame 
looks more like a modern politician than the former guerrilla chief and war lord who played a 
murky role in his country’s recent history. President since 2000, he has used the reconciliation 
process launched in the wake of the 1994 genocide to bolster his authority and neutralise the 
opposition. Kagame does not tolerate embarrassing questions at news conferences, often 
denigrates journalists and brands outspoken media as “Radio Mille Collines.” Every year several 
Rwandan journalists decide to go into exile because they find the atmosphere unbearable in their 
home country. This does not worry President Kagame, who refers to journalists as “mercenaries” 
and “bums”. Local retransmission of the BBC was banned last year because of a programme 
about the genocide that strayed from the official line. The authorities constantly harass two 
newspapers, Umuvugizi and Umuseso (the regime’s bugbear) and prosecute their editors 
because of their reporting. Both were closed for six months in the run-up to the 2010 presidential 



 3 

election. Defamation, invasion of privacy and insulting the president are the charges preferred by 
the information ministry and the High Media Council, its (not very independent) regulatory 
authority. As a cherry on the cake, anyone thinking of launching a new newspaper, radio station 
or TV station is now required to show an exorbitant amount of start-up capital (41,000 euros for a 
newspaper, for example) in order to obtain a permit. It is a good way of discouraging media 
diversity. 
 
 
Somalia 
6 - Islamist militias 
Al-Shabaab, Hizb-Al-Islam 
 
There is no sign of any respite for Somalia after 20 years of war. Islamist insurgents, previously 
united against Ethiopia’s troops and now embroiled in internal rivalry and conflicts, have 
contributed to the chaos by waging a war of harassment against the fragile transitional 
government. The bearers of a strict version of Islam, they ban cinema, video games and radio 
music. Al-Shabaab (The Youth)  has emerged as the biggest and best organised of these groups. 
It wages a campaign of terror and targeted murders against leading members of Somali civil 
society who are, it says, guilty of serving the interests of the “Crusaders” of the West. Dozens of 
teachers, academics and politicians have been killed. Regarded almost by definition as enemies, 
journalists have also been killed. Nine of them were caught in crossfire or were directly targeted 
by the various militia factions in 2009. Radio Shabelle paid a heavy price, losing its director, 
Mukhtar Mohamed Hirabe, and three of its reporters in the space of a few months. Other Radio 
Shabelle employees fled the country. Al-Shabaab controls a large part of the country, has its own 
prisons, carries out arrests and executes sentences. In May 2008, the group tried to murder 
Bisharo Mohammed Waeys, the last woman to openly work as a journalist in the northern 
autonomous territory of Puntland, who has an independent stance and does not wear a headscarf 
when she appears on TV.  
 
 
Swaziland 
7 - Mswati III 
King 
 
With an HIV/AIDS prevalence of about 40 per cent, a soaring poverty rate and no viable 
economy, foreign investors have thrown in the sponge. Swaziland is self-destructing and if there 
is single person to blame it is clearly King Mswati III. Lacking vision and management abilities, 
this absolute monarch abuses his regal powers. No rivals are tolerated. Political parties are 
banned, and what would good they be in a country that has never had democratic elections?  The 
state-owned media only carry reports that have been checked and approved by the information 
minister. Independent journalists find it extremely hard to get access to official information. Self-
censorship is standard practice and criticising the king is inconceivable. The authorities often 
remind journalists how to behave. In November 2008, the justice minister warned that journalists 
who criticised the government could find themselves “accused of supporting terrorism and 
arrested.” A journalist working for the Times of Swaziland, the only privately-owned newspaper, 
had to apologise publicly to the king in January 2009 after writing a series of irreverent articles. 
 
 
 
 
 



 4 

Zimbabwe 
8 - Robert Mugabe 
President 
 
It is true that President Mugabe said in March 2010 that the Zimbabwe Media Council, a new 
entity tasked with issuing licences to newspapers, should create a space for the media. But no 
one is fooled. In practice, Mugabe is dragging his feet, sabotaging the national unity government, 
ensuring that the independent press cannot express itself freely and, through his aides, 
maintaining a strict control over the state media. Mugabe stepped the pressure on the media after 
his government’s electoral setbacks in 2008. Editors were placed under electronic surveillance to 
check their loyalty to the party, while opposition activists were abducted and tried for “terrorist 
plots” in grotesque trials. Despite being hailed as a “liberator” when he came to power in the 
1980s, Mugabe has no problem with the arbitrary arrests and harassment to which most of the 
country’s journalists are exposed. In 2002, he was the architect of the Access to Information and 
Protection of Privacy Act (AIPPA), the sole aim of which was to finish off the privately-owned 
press, above all The Daily News, then the country’s most widely-read daily. Mugabe is to blame 
for the fact that Zimbabweans nowadays have no independent dailies or radio stations. 
 
 
 
 
AMERICAS 
 
Colombia 
9 - “Black Eagles”  
Paramilitary group 
 
The extreme right-wing militias called the United Self-Defence Forces of Colombia (AUC), which 
were created to help the army fight the extreme left-wing guerrillas, are far from being disarmed. 
According to official figures, a major programme for dismantling the AUC from 2003 to 2006 
resulted in the demobilisation of 30,000 of its fighters in exchange for a broad amnesty. Most of 
them have turned to contract killing and drug trafficking, but between 5,000 and 8,000 reportedly 
regrouped in about 20 bands that resumed paramilitary activities in 12 departments. The most 
feared of these armed groups, the “Black Eagles,” continues to impose a reign of terror, killing 
journalists or forcing them to censor themselves or flee the country. This armed group has been 
responsible for many cases of intimidation and violence against the press in the Caribbean 
coastal region since late 2006. Death threats received by journalists, in many case after they had 
been criticised by President Alvaro Uribe’s government, are often signed “the Black Eagles.” 
 
 
Colombia 
10 - FARC 
Revolutionary Armed Forces of Colombia 
 
A guerrilla group founded in 1964, the Revolutionary Armed Forces of Colombia (FARC) 
reportedly controls about 30 per cent of the country’s territory. Now reduced to about 8,000 
fighters, the organisation has long given more priority to criminal activities than ideological 
struggle. It lost two of its historic leaders in 2008 – Raúl Reyes, who was killed by the army in 
Ecuadorean territory on 1 March, and Manuel Marulanda, also known as “Tirofijo” (Sure-Shot), 
who died a few weeks later, apparently of natural causes. Specialising in racketeering, drug 
trafficking and kidnapping (45 people were executed in 2006 because ransom was not paid), the 



 5 

FARC also tries to control or influence the news media. It has kidnapped about 50 journalists 
since 1997 and makes it almost impossible for the media to work in guerrilla-controlled areas. 
Although now considerably reduced in strength the FARC has also carried out several sabotage 
campaigns against the transmitters of radio and TV stations considered hostile. 
 
 
Cuba 
11 - Raúl Castro 
President of the Council of State and Council of Mi nisters 
 
Fidel Castro passed the reins of power to his younger brother Raúl, the defence minister, five 
days after falling ill on 26 July 2006 and undergoing a major operation. Formally confirmed as 
President of the Council of State on 24 February 2008, Raúl has behaved little better than his 
brother as regards human rights, despite a few cautious hints of a possible opening. The so-
called transition period saw continued harassment of independent journalists including police 
brutality, summonses and searches by State Security (the political police) and detention for short 
periods. Nineteen of the journalists arrested during the March 2003 “Black Spring” continue to 
serve jail terms ranging from 14 to 27 years in appalling conditions. A 20th journalist has been 
held without trial since 2005. Five others have been imprisoned since Raúl took over. With a total 
of 25 journalists detained, Cuba is one of the world’s biggest prisons for the media, just behind 
China and Iran. 
 
 
Mexico 
12 - Sinaloa, Gulf and Juárez cartels 
 
Half a dozen cartels have fought each other relentlessly since the late 1990s for control of drug 
trafficking in the areas bordering the United States. The traffickers do not hesitate to corrupt 
politicians in order to impose their law. Far from being limited to the coastal and border states, the 
situation got much worse when a federal offensive was launched against the cartels immediately 
after President Felipe Calderón’s installation in December 2006. The police and army have also 
played a major role in violations of human rights and free expression. Sixty-two journalists have 
been murdered since 2000. Ten others have disappeared since 2003. More than half of them had 
been covering stories linked to drug trafficking. None of the instigators of these murders and 
disappearances has ever been arrested or tried. Mexico is one of the most dangerous countries 
for the media in South America. 
 
 
 
ASIA 
 
Afghanistan, Pakistan 
13 - Mullah Mohammad Omar 
Taliban chief 
 
Mullah Omar, who likes to call himself “Commander of the Believers” and “Servant of Islam,” has 
led the Afghan Taliban since 1994. Nowadays he has a lot of support in Pakistan as well. 
Cloaking himself in mystery and refusing to be photographed or filmed, Mullah Omar is 
nonetheless aware of the importance of the media war. His spokesmen try to be quoted in the 
media as much as possible and his thugs threaten local reporters who do not relay his 
propaganda. The Taliban controlling many areas of Afghanistan often kidnap journalists for 



 6 

ransom. The threats to journalists reinforce the Taliban’s sway over the population and create 
news black holes in the south and east of Afghanistan and in western Pakistan. 
 
When he ruled the Islamic Emirate of Afghanistan from 1996 to 2001, Mullah Omar successively 
banned music, television, the Internet and all form of criticism. The only radio broadcaster just 
carried religious programmes. The undisputed chief of the “students of theology,” he swore by the 
strict application of the Sharia alone. Nowadays he supports the terror policies of his allies in the 
Movement  of the Taliban in Pakistan (TTP), which have resulted in more than 3,200 deaths there 
since September 2007. It was the Taliban who organised a suicide bombing at the Peshawar 
Press Club and the murders of at least five Pakistani journalists since the start of 2009. 
 
 
Burma 
14 - Than Shwe 
Head of the military government 
 
The head of the military government since 1992, Gen. Than Shwe has decided to hold elections 
at the end of 2010 in the belief that he can impose a sort of “directed democracy.” But he is 
refusing to loosen his grip on the media and Internet, which are closely controlled by the Press 
Scrutiny Board. To prevent any expression of dissent during the elections, he has had compliant 
judges impose long jail sentences on dozens of journalists, bloggers and human rights activists. 
The comedian and blogger Zarganar was sentenced to 59 years in prison for mocking the 
general. The notoriously paranoid Than Shwe then had most of the prisoners of conscience 
moved to insalubrious jails far from their homes.  The general, who began his military career in 
psychological warfare, can rely on the army to impose order through fear. His henchmen continue 
to hunt down journalists suspected of sending information and video footage abroad that show 
the disastrous state of the country. Hla Hla Win, a young video reporter for Democratic Voice of 
Burma, was sentenced to 20 years in prison for doing a report in a monastery. And Than Shwe 
has loathed the Internet ever since images of the sumptuous marriage of one of his daughters 
were posted online, causing outrage. Now holed up in the new capital, Naypyidaw, Than Shwe is 
rarely heard by his compatriots but the government press publishes his militaristic speeches full 
of hate towards the democratic opposition and, above all, Nobel peace laureate Aung San Suu 
Kyi. 
 
 
China 
15 - Hu Jintao 
President 
 
President of the People’s Republic and General Secretary of the Chinese Communist Party 
(CCP), Hu Jintao ensures implementation of his “harmonious society” programme by getting the 
police, including the cyber-police, and the propaganda department to prevent any free press 
emerging. Even if he publicly professes support for press freedom, this conservative communist 
often restricts the freedom of the liberal press and dissidents. He gave orders, for example, for 
those who signed the pro-democracy Charter 08 to be hunted down. Its main architect, the 
intellectual Liu Xiaobo, was sentenced to 11 years in prison and more than 100 signatories were 
harassed. Tibet, where Hu Jintao was head of the CCP in the 1980s, can only be accessed by 
the foreign press with a special permit, which is very hard to get. The president sent the toughest 
elements of the Communist Party there to suppress the unrest that erupted in March 2008. Since 
then, more than 50 Tibetans have been arrested for circulating photos, video or reports about the 
situation in the province. Hu Jintao also ordered a ruthless crackdown on the Uyghurs in Xinjiang 



 7 

who revolted in July 2009. The Internet was disconnected for several months while the official 
press was deployed against the “separatists.” Hu Jintao’s determination to control the media cost 
the lives of infants who fell ill after consuming baby formula that was contaminated with melamine 
because, ahead of the Olympics, the authorities had forbidden the media to cover such stories. 
And he continues to refuse to release the “Olympic prisoners” – dissidents such as Hu Jia who 
were arrested in 2008 for demanding more democracy and who are still being held in appalling 
conditions. 
 
 
North Korea 
16 - Kim Jong-il 
Secretary-General of the Workers Party 
 
The tyrant of Pyongyang has appeared less often in public since suffering a stroke in 2008 and is 
preparing one of his sons to succeed him. To that end, he and his family continue to maintain 
North Koreans in a terrifying isolation. The totalitarian regime he has headed since the death in 
1994 of his father, Kim Il-sung, the “Eternal President,” has of late been waging a campaign 
against “illegal” use of the few mobile phones. In a way that is unique in the world, the North 
Korean media are used primarily for a personality cult of Kim Jong-il and Kim Il-sung, who are 
praised as “socialist heroes.” The paranoid and luxury-loving “Dear Leader” banned the media 
from discussing the famine that killed millions of North Koreans during the 1990s. Each day his 
activities begin the TV news broadcasts and are front-page stories in the newspapers. The 
misspelling of his name suffices to send the culprit to one of the ideological re-education camps.  
In 2008, he ordered the security forces to prevent foreign videos, magazines, telephones, 
computers and CDs from entering the country from China. Several people have been executed 
for using mobile phones without permission. Others have been sent to the concentration camps 
where at least 150,000 people are held in terrible conditions, in some cases just for listening to a 
radio station based abroad. One of these camps is thought to hold the military officer who 
managed to send a video of a public execution to Japan in 2006. Kim Jong-il has another 
obsession – the international and Korean-exile radio stations that broadcast programmes 
targeted at the North Korean population. The Pyongyang media are often told to threaten these 
stations while the police try to track down those who surreptitiously listen to them. 
 
 
Laos 
17 - Choummaly Sayasone 
President 
 
A former defence minister and president since 2006, Choummaly Sayasone continues to block 
the emergence of a privately-owned press and can count on the loyalty of those who run the state 
media, including the ruling People’s Revolutionary Party mouthpiece, the newspaper Paxaxon 
(People), which defines itself as “a revolutionary publication produced by and for the people”.  
The activities of the president and top party leaders are always the lead stories in the state 
media, which are the only media permitted in Laos. The president has issued orders that, when 
referring to him, journalists should only use reports put out by the official news agency, Khaosan 
Pathet Lao. The authorities do not, however, censor the Internet.  When thousands of members 
of the Hmong minority were forcibly repatriated from Thailand, the security forces prevented 
several foreign journalists from visiting the “camps” that were set up to receive them. The 
president has refused to pardon two Hmongs who have been in prison since 2003 for working as 
guides for two European reporters. 
 



 8 

 
Nepal 
18 - Nepalese armed groups 
 
In the south and east of the country, especially the Terai lowlands, armed groups terrorise 
journalists, above all the correspondents of the national media. Members of Janatantrik Terai 
Mukti Morcha (JTMM) and Madhesi Tiger Nepal (MTN), two groups that claim to defend the Terai 
population’s interests, post lists of “wanted” journalists together with offers of rewards. They are 
suspected of being responsible for several physical attacks and murders of journalists, including 
the March 2010 murder of Arun Singhaniya, the owner of an influential newspaper and radio 
station. A death threat was made against a journalist in Birgunj by a JTMM militant around the 
same time. More than 80 cases of physical attacks or death threats were reported in the south in 
2009. The constant threats from armed groups force the Terai-based media to censor themselves 
to avoid being targets. Militants often intercept press vehicles in order to destroy the newspapers 
they are carrying. Several tens of thousands of copies of the daily Kantipur were torched by these 
armed groups in 2009. Although they are supposed to have laid down their arms, the Maoists 
also continue to target the local press in some regions. The journalist Teeka Bista was found 
unconscious in a ravine in December 2009 after she wrote a story implicating Maoist activists in a 
political opponent’s death. The Maoists are in a position of strength and enjoy as much impunity 
as the security forces. Two people suspected of involvement in the 2007 murder of journalist 
Birendra Shah were promoted within the Maoist Party in 2007. 
 
 
Philippines 
19 - Private militias 
 
It was men in uniform who carried out the world’s biggest-ever massacre of journalists. Thirty 
reporters who were accompanying the convoy of a political opponent of the governor of 
Maguindanao province, on the southern island of Mindanao, were shot dead at point-blank range 
on 23 November 2009, by members of a militia that takes its orders from one of the governor’s 
sons. The militiamen raped and tortured some of the victims before burying them in mass graves. 
The governor, the patriarch of the Ampatuan clan, is an ally of President Gloria Arroyo. Police 
officers, soldiers or militiamen have been implicated in most of the hundred or so murders of 
journalists since democracy was restored in 1986. Employed by corrupt politicians or hired as 
contract killers, they usually target local radio presenters who have upset the people they are 
working for. The same modus operandi is nearly always used: two masked men on a motorcycle 
gun the journalist down as he is leaving his place of work. For a few thousand dollars, they 
eliminate the person who has been too outspoken. The cycle of violence has never ended 
because the culture of impunity is so strong, especially on Mindanao. Sometimes the hit-men are 
arrested and convicted. This is what happened to Guillermo Wapile, a policeman who was 
convicted of the 2002 murder of journalist Edgar Damalerio. But neither the people who hired him 
nor the fellow police officers who tried to cover up for him were arrested. The private militias of 
Mindanao island have made it one of the world’s most dangerous places for journalists. 
 
 
Sri Lanka 
20 - Gotabhaya Rajapakse 
Defence minister 
 
The president’s younger brother and defence minister, Gotabhaya Rajapakse is openly hostile to 
the media and has not stopped targeting Sri Lankan and foreign journalists although the civil war 



 9 

ended in May 2009. Whenever a journalist is murdered or kidnapped, he publicly questions the 
victim’s credibility. Asked about cartoonist Prageeth Eknaligoda after he went missing in January 
2010, the defence minister replied: “Eknaligoda had himself disappeared (...) We don’t even know 
who this Eknaligoda is, what he had done.” He also insulted the memory of the Sunday Leader’s 
editor, Lasantha Wickrematunge, after he was murdered a year earlier. After the defeat of the 
Tamil rebels, the president and his brother rounded on their new enemy, opposition candidate 
Gen. Sarath Fonseka, and had him jailed. They also ordered the arrest of Ruwan Weerakoon, a 
journalist who supported Fonseka. All the media who had criticised the president and his brother 
during the election campaigns were subject to reprisals. Two editors were arrested, five news 
websites were closed and several reporters were harassed. All of that in January 2010 alone.  
Egged on by Gotabhaya Rajapakse, the government press attacks civil society. Dozens of state 
media employees were fired, suspended or threatened for protesting against the government’s 
control of their editorial policies during the election campaigns. The two main state TV stations 
dedicated 96.7 per cent of the air time during their news and current affairs programmes to 
reports supporting the president. The holder of a US passport, the defence minister has publicly 
regretted that Sri Lanka abolished prison sentences for press offences. To address this “mistake,” 
he has pressured for the restoration of the Press Council, which also had the power to impose jail 
sentences on journalists. 
 
 
Vietnam 
21 - Nong Duc Manh 
Communist Party general secretary 
 
The leader of the conservatives, Nong Duc Manh is waging an offensive against the liberal press, 
bloggers and dissident writers in preparation for the Communist Party of Vietnam’s next congress 
at the start of 2011. He had about 100 years in jail terms given out to critics in unfair trials in the 
space of just a few months. The Communist Party’s head since 2001, he waited until the last 
moment to have the Catholic priest Nguyen Van Ly freed on humanitarian grounds in March 2010 
after Ly suffered two strokes in his cell. Father Ly was serving an eight-year jail sentence for 
launching the clandestine magazine Tu do Ngôn luan (Free Expression). The editors of To Quoc, 
another dissident publication that has been denied a licence, are being harassed by the political 
police or by thugs in their pay. On orders from Manh, the police are focussing much of their 
offensive on writers and bloggers who have criticised a bauxite mining project involving a Chinese 
company. Twenty journalists and netizens are currently detained in Vietnam. At total of 33 years 
in jail sentence were passed in a single day, 20 January 2010, on dissidents, including the 
younger blogger Nguyen Tien Trung and the well-known human rights lawyer Le Cong Dinh. The 
heir of a one-party system left by Ho Chi Minh, it is Manh who holds real power, not the prime 
minister or the president, and it is Manh who orders censorship and arrests in defiance of the 
international community’s recommendations. 
 
 
EUROPE 
 
Azerbaijan 
22 - Ilham Aliev 
President 
 
Ilham Aliev was carefully prepared for the job of president of this oil-rich country – one courted by 
many foreign governments – by his father, Heydar Aliev, its ruler since 1969. He headed the 
ruling party’s candidate list in the 1999 parliamentary elections and, after his father suffered a 



 10 

heart attack live on TV in April 2003, he was appointed prime minister. Finally, as his father’s 
health continued to fail, he was named as the party’s candidate for the October 2003 presidential 
election, which he won. Initially seen as an amiable man unsuited to the harsh realities of politics, 
he proved himself to be a worthy heir of his father by cracking down hard on his opponents and 
targeting newspapers that support the opposition or criticise the widespread corruption. It is now 
common for journalists to be the targets of physical attacks or sentenced to long jail terms.  
Eynulla Fatullayev, the editor of the weekly Realny Azerbaijan and the daily Gundelik Azerbaijan, 
was sentenced to two years in prison in the spring of 2007 on a charge “insulting the Azerbaijani 
people” and then eight and a half years in prison in the autumn of the same year on charges of 
threatening terrorism and tax evasion. He is now facing an additional three years in prison on a 
trumped-up charge of having of 220 mg of heroin among his belongings in his cell. Two young 
bloggers, Adnan Hadjizadeh and Emin Milli, who were arrested on 8 July 2009, were sentenced 
to 24 and 30 months in prison respectively on similarly trumped-up charges. Their crime? 
Belonging to opposition movements and expressing their views online. Reelected in October 
2008 with 89 per cent of the vote, Aliev reinforced his control of the country’s destiny even more 
in 2009 by abolishing any limit on the number of terms he can serve. The latest development of 
note has been the adoption of amendments to the press law imposing additional curbs on 
journalists, including draconian limitations on the ability to take photos. 
 
 
Belarus 
23 - Alexander Lukashenko 
President 
 
The former state farm manager’s record since being elected president in 1994 is grim. His re-
election with more than 80 per cent of the vote in March 2006 illustrated the strength of his grip 
on the country. The independent press has been virtually eradicated. The state’s monopoly of 
printing and distribution facilities makes it easy for the authorities to crush any sign of defiance by 
journalists. Sometimes their only option is to go underground, returning to Soviet-era “samizdats” 
(forbidden material copied and distributed clandestinely). Monitoring of legislative elections in 
September 2008 highlighted the extent to which control of the media blocked the opposition and 
thwarted the possibilities of political debate. Citing the example of China’s Internet controls, a 
state-run daily reported that the president was determined “to put an end to online anarchy.” This 
fuelled fears that the authorities would crack down on the Internet, a space of unparalleled 
freedom. In response to international pressure, there have been some limited concessions such 
as the reincorporation of a few banned publications into the official distribution network. But the 
government continues to maintain a very high level of control over news and information and 
foreign news media are still hard put to obtain press accreditation, which forces them to operate 
illegally. All of this in a country bordering the European Union. 
 
 
Spain 
24 - ETA 
Terrorist organisation 
 
Euskadi ta Askatasuna (Basque Homeland and Freedom), the Basque armed separatist group 
that is better known by the acronym ETA, has constantly targeted journalists, both in France as in 
Spain, since its creation in 1959. ETA’s media victims include José María Portell, murdered in 
1978, José Javier Uranga, wounded in a shooting in 1980, José Luis Lopez de la Calle, murdered 
in 2000, and Gorka Landaburu, who sustained severe face and hand injuries when he opened a 
parcel-bomb in 2001. Several dozen Spanish journalists are still forced to have bodyguards 



 11 

because of ETA death threats. ETA exploded a powerful car-bomb outside the Bilbao 
headquarters of the Basque public TV station EiTB in Bilbao on 31 December 2008, causing 
considerable damage but no injuries. In a 21 January 2009 press release, ETA accused 
journalists of distorting the facts with the support of “political commissars and editors” and 
accused EiTB of practising “political apartheid” and “complying with orders from Spain.” In a 
barely veiled threat, the release added: “We are not going to tell journalists how to do  their work. 
We are making a clear appeal to those in charge of EiTB to work in a responsible manner.” 
 
 
Italy 
25 - Organised crime 
 
Italian shop-keepers, businessmen and judges are not the only victims of organised crime 
networks such as Cosa Nostra, the Camorra, the ’Ndrangheta, and the Sacra Corona Unita. 
Journalists and writers also find themselves in the line of fire as soon as they try to cover the 
Italian mafia. One of them is Roberto Saviano, author of the book Gomorra, who is forced to live 
under permanent police protection. In all, some 10 journalists work under police protection. There 
have been hundreds of cases of threats, anonymous letters, vandalised tyres, and torched cars. 
Every journalist writing about these criminal groups has been watched at one time or another. 
Lirio Abbate, 38, correspondent in Palermo, Sicily, for the news agency Ansa, and author of I 
Complici (The Accomplices), also lives under permanent police protection. This is also the case, 
since March 2008, for Rosaria Capacchione, a 48-year-old journalist working for more than 20 
years for the leading Naples daily Il Mattino, who covers the Camorra and who, like Roberto 
Saviano, is being hunted by the Casalesi clan. And their work, with all the risks that accompany it, 
gets no support from Prime Minister Silvia Berlusconi. In November 2009, he said he wanted to 
“strangle” writers and filmmakers who give Italy a bad image by focusing on the mafia. 
 
 
Kazakhstan 
26 - Nursultan Nazarbayev 
President 
 
“We are in favour of freedom of expression inasmuch as a society in transition can allow it,” 
President Nazarbayev said after being reelected in 2005. Although Kazakhstan became the first 
former Soviet state to take on the annual rotating presidency of the Organisation for Security and 
Cooperation in Europe (OSCE) in 2010, Nazarbayev has done nothing to justify being relieved of 
his status as a Predator of Press Freedom. Any insult to his reputation and dignity has been 
made punishable by a prison term and he has amended the law to tighten registration of media 
outlets and make it easier to shut down papers. Journalists employed by newspapers that have 
been closed down are banned from working for three years.  The Internet is no longer spared. A 
law was adopted in 2009 giving blogs, chat rooms and other websites the same legal status as 
the news media, a not insignificant move as press offences are punishable by imprisonment in 
Kazakhstan. A series of prosecutions and physical attacks on journalists marked the start of 
2010. One of the first victims was Igor Lara, who was very badly beaten for writing about a 19-day 
strike by 10,000 oil-workers in the southwestern town of Zhanaozen and about other problems in 
the oil-industry, which is vital for Kazakhstan. The president clearly was not pleased. Internal 
power struggles continue to take their toll on the media. The country’s most popular blog platform, 
for example, was closed in 2008 after the president’s disgraced former son-in-law used it to 
launch his own online newspaper. 
 
 



 12 

Uzbekistan 
27 - Islam Karimov 
President 
 
President Karimov celebrated his 20th year in office in 2009 after being reelected in 2007 with 88 
per cent of the votes. He had steadily reinforced his authority over the years, constructing an 
implacable regime that has reduced the opposition press to silence by such ruthless methods as 
disappearance, forcible confinement to psychiatric hospitals and arbitrary imprisonment. 
Journalists can pay dearly for investigative reporting with charges of terrorism or extremism and 
trial on trumped-up charges. Ten journalists are currently in prison. Karimov said in 1999 he was 
“prepared to blow off the heads of 200 people, to sacrifice their lives, in order to preserve peace 
and tranquillity.” Ubiquitous in the state media, which credits him with all the country’s 
“successes,” Karimov tolerates no attempts to cover the country’s social and economic realities. 
Under-development or the condition of women, for example, are incompatible with the image of 
modernity that the regime wants to project. “Insulting the Uzbek people” are among the charges 
brought in separate cases against photographer Umida Akhmedova and radio show host 
Khayrullo Khamidov for shining a light on social problems. It has been impossible for the foreign 
media to work in Uzbekistan since 2005. President Karimov recently criticised the media for not 
being aggressive enough. “Additional conditions must be created for better media coverage of 
domestic and international politics,” he said. It was just for show. Karimov’s repressive apparatus 
continues to work flat out. 
 
 
Russia 
28 - Vladimir Putin  
Prime Minister 
 
President from 2000 to 2008 and now prime minister for the past two years, Vladimir Putin 
continues to make his influence felt in the Kremlin. Strong leadership from the top in all areas of 
society has been his guiding principle in the reconstruction of a strong state after the years of 
confusion and dilution of authority under Boris Yeltsin. The press has not been spared. “Control” 
is the key word for this former KGB officer: control of the state, control of the economic and 
political forces, control of geopolitical strategic interests and control of the media. The national TV 
stations now speak with a single voice. Independent journalists and human rights activists are 
exposed to considerable danger, especially in the North Caucasus. Five journalists were 
murdered in 2009. Twenty-two have been murdered since 2000. President Medvedev has 
recognised the existence of political murders for the first time. The Nashi (Ours), a young patriotic 
guard created by the Kremlin in 2005 at the behest of Putin and others who lament Russia’s 
imperial decline, sues newspapers critical of the Soviet past or the current government when it is 
not staging actual manhunts. As well as manipulating groups and institutions, Putin has promoted 
a climate of pumped-up national pride that encourages the persecution of dissidents and 
freethinkers and fosters a level of impunity that is steadily undermining the rule of law. 
 
 
Russian Federation’s Republic of Chechnya 
29 - Ramzan Kadyrov 
President 
 
Often referred to as “Putin’s guard dog,” Ramzan Kadyrov shares the Russian prime minister’s 
taste for crude language and strong action. President and undisputed chief of this Russian 
republic in the North Caucasus since April 2007, he has restored a semblance of calm after the 



 13 

devastation of two wars. A high price has been paid for this superficial stability, the introduction of 
a lawless regime. Anyone questioning the policies of this “Hero of Russia” (an award he received 
from Putin in 2004) is exposed to deadly reprisals. Two fierce critics of the handling of the 
“Chechen issue,” reporter Anna Politkovskaya and human rights activist Natalia Estemirova, were 
both gunned down – Politkovskaya in Moscow in October 2006 and Estemirova in Chechnya in 
July 2009. When human rights activists blamed him for their deaths, Kadyrov was dismissive: 
“That’s bullshit, that’s just gossip,” he said. The Chechen media toe the line. Those that survive in 
this hostile environment know the rules of the game, the first of which is to never criticise the 
policies of the president, whose photo is displayed everywhere. Kadyrov said this about terrorism: 
“My method is simple. Those who disrupt the people’s peace must be dealt with harshly, cruelly 
even.” And on the press, he added: “The press must be in the service of the Chechen people’s 
unity.” In practice, journalists interpret this as meaning they must praise his every action and the 
people’s devotion to him. To ensure absolute loyalty, Kadyrov uses not only fear but also the 
money flowing in abundance from the Kremlin to Grozny. New newspapers have been created 
with Chechen government funding to create the impression that the republic’s media are 
flourishing and vibrant. But they all just repeat the same refrain ad infinitum. As for foreign 
journalists, it goes without saying that Kadyrov accuses them of distorting reality and not reporting 
what is really happening in Chechnya. 
 
 
Turkmenistan 
30 - Gurbanguly Berdymukhamedov 
President 
 
In his three years as president, Berdymukhamedov has done nothing to suggest that improving 
freedom of expression is one of his priorities, despite statements of intent and reforms breaking 
with the weirder aspects of the legacy left by his predecessor, President-for-Life Saparmurat 
Niyazov, whom he served as both health minister and personal dentist. He has opened up the 
economy but the state’s absolute control of the press remains untouched and he criticises the 
media more often than he supports them.  The opening of a handful of Internet cafés, in which 
access is monitored and content is filtered, fails to compensate for the tight grip that the 
government maintains on the editorial policies of all the media. Even the Russian TV stations that 
can be received in Turkmenistan are censored before being relayed to local viewers. The exact 
number of imprisoned journalists and human rights activists is not known and none has benefited 
from the president’s amnesties for detainees. It is depressing to see that Turkmenistan continues 
to be one of the world’s most repressive states and its population is as isolated as ever. 
 
 
 
MIDDLE EAST 
 
Saudi Arabia 
31 - Abdallah ibn Al-Saud 
King 
 
“Custodian of the two holy mosques,” prime minister and Saudi Arabia’s sixth king, Abdallah ibn 
Abdulaziz Al-Saud acceded to the throne in August 2005. Under his command, the regime has 
swung between repression and openness. He has had political activists and journalists arrested 
but he also staged the country’s first municipal elections. The Saud family’s hold on the state and 
the supremacy of its Wahabi ideology require total control over news and information. No laws 
protect freedom of expression so journalists dare not criticise the regime and self-censorship is 



 14 

the rule. Regional unrest and the fight against terrorism continue to be used to justify curbing 
basic freedoms. Visiting foreign journalists are always accompanied by government officials who 
report back on what they do. Saudi Arabia is one the world’s most repressive countries as 
regards the Internet. The government created a special commission in March 2007 with the job of 
filtering the Internet in order to “protect Saudi society” from terrorism, fraud, pornography, 
defamation and the “violation of religious values.” More than 400,000 websites are currently 
blocked. Far from trying to hide what they are doing, the Saudi authorities defend their censorship 
decisions. This control of the Internet is indicative of the determination to maintain social order. 
 
 
Iran 
32 - Ali Khamenei 
Supreme Leader of the Islamic Republic 
 
Iran’s Supreme Leader, Ayatollah Ali Khamenei, has guided the country since the death of the 
Islamic Republic’s founder, Ayatollah Khomeini, in 1989. He has been consolidating his 
predecessor’s ultraconservative policies for more than 20 years, controlling all of the country’s 
main political institutions. As Supreme Leader, Ayatollah Khamenei has been responsible for the 
continuing crackdown on journalists since President Mahmoud Ahmadinejad’s disputed reelection 
on 12 June 2009. His virulent and inflammatory criticism of media with international links has 
fuelled the rage of the government and its allies towards journalists. It was with his explicit 
agreement that the judicial system staged Stalinist-style mass trials in August 2009 and January 
2010. It is the Revolutionary Guards, controlled by Khamenei, who nowadays run Section 240 of 
Evin prison, a special section in which the names of the detainees, like those held in Section 209 
(controlled by the interior ministry) do not appear in the prison register. These detainees are held 
incommunicado in flagrant violation of international law. Reporters Without Borders accuses 
Khamenei of crimes against humanity. 
 
 
Iran 
33 - Mahmoud Ahmadinejad 
President 
Already the Middle East’s biggest prison for the media, the Islamic Republic of Iran has been one 
of the five biggest in the world since President Mahmoud Ahmadinejad’s disputed reelection on 
12 June 2009. Ahmadinejad and his government embarked on a heavy-handed crackdown on 
journalists and netizens in which more than 100 journalists were arrested and nearly 50 were 
forced to flee abroad. Fourteen newspapers were closed and thousands of web pages were 
blocked. As president, Ahmadinejad was responsible for this crackdown, which he orchestrated 
with the Revolutionary Guards. For the first time since the 1979 revolution, the government 
introduced a system by which print media content is systematically verified by the security 
services before publication. Together with his government, above all in close cooperation with the 
intelligence ministry and the ministry of culture and Islamic guidance, which were placed under 
his direct responsibility, Ahmadinejad drew up the list of journalists who were to be arbitrarily 
arrested. It was also Ahmadinejad who determined the charges and authorised the system of 
filmed forced confessions. The government still refuses to put an end to the state monopoly on 
broadcast media and still prohibits private ownership of satellite dishes. Foreign media are closely 
watched and their local correspondents can have their accreditation withdrawn at any time. 
International organisations very rarely manage to obtain permission to visit Iran.  
 
 
 



 15 

Israel 
34 - Israel Defence Forces 
 
The IDF was again responsible for abuses of authority and acts of violence against journalists in 
the Palestinian Territories in 2009. The Israeli authorities denied the international media access to 
the Gaza Strip “for safety reasons” during Operation Cast Lead, the military offensive that ran 
from 27 December 2008 to 18 January 2009. This was a serious press freedom violation. The 
Israeli forces targeted several buildings housing news media during the offensive. In all, six 
journalists were killed during Operation Cast Lead, two of them while working, and around 15 
others were wounded. Two Palestinian journalists based in Jerusalem, Khodr Shaheen, the 
correspondent of the Iranian Arabic-language TV station Al-Alam, and his assistant, Mohammed 
Sarhan, were charged during Operation Cast Lead with “divulging secret information” and 
“transmitting information to the enemy in wartime.” Their two-month jail sentences and additional 
suspended sentences of six months in prison were eventually quashed by the Israeli supreme 
court. The Israeli security forces tend to behave arbitrarily towards Palestinian journalists and 
media workers in the West Bank and Gaza Strip. At least 33 Palestinian journalists were 
physically attacked and injured by Israeli soldiers during 2009 and another 25 have been since 
the start of 2010. Israeli soldiers implicated in these abuses are rarely prosecuted.  
 
 
Libya 
35 - Muammar Gaddafi 
Head of State and Guide of the Revolution 
 
Since launching his “Green Revolution” in 1969, Muammar Gaddafi has distanced himself from its 
original socialist ideals. The ending of Libya’s diplomatic isolation has had a significant impact on 
the economy but not on press freedom. Journalists are only very slowly benefiting from the 
easing of political tension. They still have no room for manoeuvre and their main job is to relay 
Gaddafi’s propaganda. His personality cult is visible everywhere in the streets and in the official 
media. Non-governmental media were permitted in Libya in 2007 for the first time since Gaddafi 
took power but were controlled by Al-Ghad, a company owned by one of his sons, Seif al-Islam  
Gaddafi. This tentative evolution was reversed from mid-2009 onwards, when these media were 
all either nationalised or, in the case of the newspapers, were banned from being printed. 
Although permission was given in February 2009 to import 90 Arab and international publications 
after a 25-year ban, media diversity continues to be a mirage. The foreign media are closely 
watched and foreign reporters find it hard to get visas to visit Libya.  
 
 
Syria 
36 - Bashar al-Assad 
President 
 
Reelected with more than 97 per cent of the vote in 2007, when he was the sole presidential 
candidate, Assad has refused to make any compromises since succeeding his father as president 
in July 2000 and has maintained the state of emergency that has been in effect since 1963. Long 
awaited democratic reforms such as a law permitting the creation of political parties and 
amendments to the press law have not materialised. Recent years have seen an increase in the 
number of media, but not in their diversity. Syria’s return to the international scene in 2008 has 
not really changed things. A number of journalists were arrested or were summoned for 
questioning in the second half of 2009. Many of them were questioned about articles that were 
said to be an “attack on the nation” or a threat to “state security.” The office of the Syrian Centre 



 16 

for Media and Free Expression was closed in September 2009 and placed under seal. At least 
four journalists were arrested but few dared to talk about it, even on condition of anonymity. The 
Internet is far from being spared by the censors. More than 200 websites are currently 
inaccessible. In 2005, the information ministry undertook to incorporate the Internet into an 
overhauled version of the press law. A 2007 law forces Internet café managers to keep a record 
of all the comments their clients post on chat forums. A Reporters Without Borders delegation 
was denied access to Syria in September 2008. The information minister said: “They will never 
get a visa.” 
 
 
Palestinian Territories 
37 - Executive Force 
Armed wing of Hamas 
 
Journalists have been paying dearly for the power struggle between Fatah and Hamas in the 
Palestinian Territories ever since Hamas seized power in the Gaza Strip in June 2007. The media 
are now very divided. The Hamas government has made it clear since June 2007 that it wants to 
control the media in Gaza, threatening media freedom. After the Gaza branch of the Union of 
Palestinian Journalists was disbanded, Hamas established a new system of accreditation for all 
telecommunications and Internet companies as well as broadcast media and news agencies 
based in the Gaza Strip. Hamas also enforced a 1996 law under which disseminating news that 
threatens “national unity” is punishable by imprisonment. During and after the Israeli military’s 
Operation Cast Lead, the Hamas government’s security forces obstructed journalists, denying 
them access to certain parts of the Gaza Strip. Some journalists were put under a lot of pressure 
not to report anything reflecting badly on Hamas. Intimidation, physical violence and arbitrary 
arrest and detention by members of the Executive Force, the armed wing of Hamas, have 
become commonplace. More than 20 journalists were arrested during 2009 by the Hamas interior 
ministry’s security services and questioned about their links with Fatah and the “government in 
Ramallah.” Such coercive measures force Palestinian journalists to censor themselves and help 
to delay the return of foreign reporters who pulled out of the Gaza Strip when British journalist 
Alan Johnston was kidnapped in March 2007. The lack of an agreement between Fatah and 
Hamas on the holding of presidential and legislative elections in 2010 suggests that this situation 
will continue. 
 
 
Palestinian Territories 
38 - The Palestinian Authority’s security forces 
 
Journalists with links to Hamas, the Islamist party controlling the Gaza Strip, are often the victims 
of arbitrary arrest in the West Bank by the Palestinian Authority’s security forces under the control 
of President Mahmoud Abbas, the leader of Fatah. Both Fatah in the West Bank and Hamas in 
Gaza often arrest journalists linked to the other faction as a way of settling political scores. 
Around 40 journalists, most of them working for the Hamas-funded television station Al-Aqsa, 
were arrested during 2009 in the West Bank by the police or the intelligence services and 
questioned about their work, their media’s sources of funding, and their links with Hamas 
government officials. Tareq Abu Zayd, Al-Aqsa’s correspondent in the northern city of Nablus, 
was sentenced to 18 months in prison on 16 February 2010 in connection with his work as a 
journalist for the TV station. 
 
 
 



 17 

Tunisia 
39 - Zine el-Abidine Ben Ali 
President 
 
Zine el-Abidine Ben Ali has kept both Tunisia and its media under tight control since becoming 
president in 1987. He promised in 2004, at the start of his fourth term, to “promote media diversity 
by expanding areas for discussion, encouraging private initiatives in the media and improving 
working conditions for journalists.” But the promise was not kept and his reelection in October 
2009 for a fifth term has led to a further loss of freedom. Although the regime is sometimes 
described as a “soft” dictatorship, journalists and human rights activists are the target of constant 
bureaucratic harassment, police violence and surveillance by the intelligence services. On 24 
October 2009, on the eve of his reelection. Ben Ali warned his detractors: “The law will be applied 
against anyone making accusations or expressing doubts about the integrity of the electoral 
process without producing hard evidence.” The regime’s thugs were not slow to carry out his 
threats. At least 10 independent journalists were the victims of unprecedented reprisals. The 
authorities do not hesitate fabricate charges in order jail troublemakers. Control of the Internet 
has been stepped up considerably and visiting foreign journalists are constantly accompanied by 
an official from the Tunisian Agency for External Communication. The regime has become almost 
obsessive about control of news and information but, as an ally of the west in its fight against 
terrorism, Ben Ali is treated very leniently by international organisations. 
 
YEMEN 
40 - Ali Abdallah Saleh 
President 
 
Ali Abdallah Saleh had ruled the Arab Republic of [North] Yemen since 1978 before becoming 
president of the unified Yemen in 1990. The authorities reinforced their already tight control over 
the media in 2009 in order to impose a news blackout on military offensives taking place in the 
north and the south of the country. At the same time, vague and subjective concepts in the 1990 
press law such as attacking “national security,” threatening “national unity” or undermining “the 
country’s foreign relations” are used to gag journalists. Since May 2009 many journalists and 
netizens have been arrested, or in some cases kidnapped, and then sentenced to long jail terms 
accompanied by an archaic ban on writing. Eight independent newspapers are currently subject 
to a printing ban for “separatism.” The Internet has not been forgotten. And the authorities have 
created a special court for press offences, which forms the cornerstone of their repressive 
system. 
 


