
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

03. Mai 201203. Mai 201203. Mai 201203. Mai 2012    

PREDATORSPREDATORSPREDATORSPREDATORS    
OF THE PRESS FREEDOMOF THE PRESS FREEDOMOF THE PRESS FREEDOMOF THE PRESS FREEDOM    2012201220122012    



2 

 

InhaltInhaltInhaltInhalt    

AfricaAfricaAfricaAfrica............................................................................................................................................ 3 

EgyptEgyptEgyptEgypt    ----    Supreme Council of the Armed Forces ............................................................................ 3 

Eritrea Eritrea Eritrea Eritrea ----    Issaias Afeworki, President........................................................................................... 4 

Gambia Gambia Gambia Gambia ---- Yahya Jammeh, President.......................................................................................... 4 

Equatorial Guinea Equatorial Guinea Equatorial Guinea Equatorial Guinea ----    Teodoro Obiang Nguema, President ............................................................. 5 

Nigeria Nigeria Nigeria Nigeria ----    Boko Haram Islamist Group ........................................................................................ 5 

Rwanda Rwanda Rwanda Rwanda ---- Paul Kagame, President ............................................................................................ 6 

Somalia Somalia Somalia Somalia ----    Abdulkadir Hussein Mohamed „Jahweyn“, Minister of information, posts and 

telecommunications in the transitional federal government (TFG) ................................................... 7 

Somalia Somalia Somalia Somalia ----    Al-Shabaab Armed, Islamist militia ............................................................................. 7 

SwazilandSwazilandSwazilandSwaziland- Mswati III, King ..................................................................................................... 8 

ZimbabweZimbabweZimbabweZimbabwe - Robert Mugabe, President ...................................................................................... 8 

AmericasAmericasAmericasAmericas ...................................................................................................................................... 9 

Cuba Cuba Cuba Cuba ----    Raúl Castro, President of the Council of State and Council of Ministers ................................ 9 

Honduras Honduras Honduras Honduras ----    Miguel Facussé Barjum, Businessman and landowner ................................................ 9 

ColoColoColoColombia mbia mbia mbia ----    Black Eagles, Paramilitary group .............................................................................. 9 

Mexico Mexico Mexico Mexico ----    Sinaloa, Gulf und Juárez cartels ................................................................................. 10 

AsiaAsiaAsiaAsia ............................................................................................................................................ 10 

Burma Burma Burma Burma ----    Thein Sein, President ................................................................................................ 10 

LaLaLaLaos os os os ----    Choummaly Sayasone,  President .................................................................................. 11 

China China China China ----    Hu Jintao, President .................................................................................................. 11 

NorthNorthNorthNorth----Korea Korea Korea Korea ---- Kim Jong-un, Chairman of Central Military Commission ........................................ 12 

Pakistan Pakistan Pakistan Pakistan ---- Government intelligence agencies ............................................................................ 12 

Pakistan Pakistan Pakistan Pakistan ---- Mollah Mohammad Omar, Taliban chief ................................................................... 13 

Philippines Philippines Philippines Philippines ----    Private militias .................................................................................................. 14 

Sri Lanka Sri Lanka Sri Lanka Sri Lanka ----    The Rajapakse clan .............................................................................................. 14 

Vietnam Vietnam Vietnam Vietnam ---- Nguyen Phu Trong, Communist Party general secretary ............................................... 15 

EuropeEuropeEuropeEurope ........................................................................................................................................ 15 

AzerbaijanAzerbaijanAzerbaijanAzerbaijan    - Ilham Aliev, President.......................................................................................... 15 

Azerbaijan Azerbaijan Azerbaijan Azerbaijan - Vasif Talibov, Supreme Council President ............................................................... 16 

Belarus Belarus Belarus Belarus - Alexander Lukashenko, President .............................................................................. 17 

Italy Italy Italy Italy ---- Organized crime .......................................................................................................... 18 

Kazakhstan Kazakhstan Kazakhstan Kazakhstan ----    Nursultan Nazarbayev, President......................................................................... 18 

Russia Russia Russia Russia ––––    Vladimir    Putin, Prime Minister and future President ...................................................... 19 

Russia Russia Russia Russia - Ramzan Kadyrov, President ....................................................................................... 20 

SpSpSpSpainainainain    – ETA, Armed separatist group ....................................................................................... 21 

Turkmenistan Turkmenistan Turkmenistan Turkmenistan - Gurbanguly Berdymukhamedov, President ........................................................ 21 

UzbekistanUzbekistanUzbekistanUzbekistan - Islam Karimov, President .................................................................................... 22 

MiddleMiddleMiddleMiddle----EastEastEastEast ................................................................................................................................ 23 

Bahrain Bahrain Bahrain Bahrain - Hamad Ben Aissa Al Khalifa, King ............................................................................ 23 

Iran Iran Iran Iran ---- Ali Khamenei, Supreme Leader of the Islamic Republic ..................................................... 24 

Iran Iran Iran Iran ----    Mahmoud Ahmadinejad, President ................................................................................. 24 

Israel Israel Israel Israel ----    Israel Defence Forces .................................................................................................. 25 

Palestinian Territories Palestinian Territories Palestinian Territories Palestinian Territories ----    The Palestinian Authority’s security forces ............................................. 25 

Palestinian territoriesPalestinian territoriesPalestinian territoriesPalestinian territories - Hamas security forces in Gaza .............................................................. 26 

SaudiSaudiSaudiSaudi----Arabien Arabien Arabien Arabien - Abdallah Ibn Al-Saud, King ............................................................................. 27 

Syria Syria Syria Syria ----    Bashar Al-Assad, President .......................................................................................... 27 

 



3 

 

AfricaAfricaAfricaAfrica    

Egypt - Supreme Council of the Armed Forces 

After the fall of President Hosni Mubarak in February 2011, the year was marked by a crackdown 

by the Supreme Council of the Armed Forces involving human rights violations, in particular of 

freedom of news and information. 

Regarded by Egyptians as sacrosanct, the armed forces nonetheless still use the same old 

methods of censorship and intimidation. The SCAF takeover after Mubarak’s departure served only 

to further enshrine the position of the military. The Council has not only perpetuated Hosni 

Mubarak’s ways of controlling information, but has strengthened them further. 

Numerous journalists and bloggers seeking to expose the abuses committed by certain elements of 

the Army and the military police during the pro-democratic uprising have been prosecuted before 

military courts, and some have been jailed for several months. The SCAF has affirmed that it will 

show “no tolerance for insults [against itself].” 

Since the legislative elections last November, Reporters Without Borders has noted no further 

increase in abuses. However, vigilance is still required since power has not yet been handed over 

to civilians. 

The blogger Maikel Nabil Sanad was the first prisoner of conscience of the post-Mubarak era. He 

was arrested in March last year and sentenced in April to a three-year prison term for having 

published a report on his blog questioning the alleged neutrality of the army during the 

demonstrations in January and February 2011. He was pardoned on 12 January this year, the 

day before the first anniversary of the revolution. 

Another target was the blogger Asmaa Mahfouz, a recipient of the Sakharov Prize who was 

threatened with trial by military court for insulting the SCAF. 

During the riots in Cairo’s Maspero district on 9 and 10 October last year, the army stormed the 

head offices of the television stations Al-Hurra and Channel January 25 located nearby while they 

were reporting on the disturbances. The troops halted the broadcasts and threatened journalists. It 

also temporarily cut off the electricity, telephones lines and Internet connection in the offices of the 

newspaper Al-Shorooq. The blogger and activist Alaa Abdel Fattah was detained for nearly two 

months for refusing to respond to allegations of incitement to violence, vandalism and theft of a 

weapon during the Maspero protests. 

During the week before the parliamentary election on 28 November last year, demonstrators 

calling for the resignation of the SCAF clashed with security forces, mainly in the streets around 

Tahrir Square. Media workers were again attacked between 16 and 18 December. 

As a result of more than 700 complaints from a group calling itself “Young Men and Women for 

an Honourable Egypt” against 12 well-known figures, the public prosecutor decided on 7 March to 

refer the cases to military courts. Among the 12 were two journalists from the station ON TV, Rim 

Magued and Yosri Fouda, activists such as the bloggers Nawara Ngem and Wael Ghoneim, as 

well as the writer Alaa Al-Aswani. They could face charges of attempting to overthrow the state 

and damaging the reputation of the armed forces. 



4 

 

State media also launched a smear campaign against US-subsidized Egyptian NGOs that criticized 

the Supreme Council. The campaign poses a threat to many national human rights organizations. 

    

Eritrea Eritrea Eritrea Eritrea ----    Issaias Afeworki 

President    

Freed from Ethiopian domination in 1991 and enslaved again in 2001 by Issaias Afeworki’s 

authoritarian lunacy, Eritrea is governed by Africa’s most ruthless dictator, whose state of health is 

the cause of rumour and speculation. A former rebel chief and hero of Eritrea’s war of liberation, 

he makes no bones about his totalitarian tendencies. 

He believes a price must be paid for Eritrea’s independence. Basic freedoms were officially 

“suspended” more than 10 years ago, after ruling party dissidents started pressing for more 

democracy. Any hint of opposition is seen as a threat to “national security.” The privately-owned 

media no longer exist. There are just state media whose content is worthy of the Soviet era. 

Ruled with an iron hand by a small ultra-nationalist clique centred on Afeworki, this Red Sea 

country has been transformed in just a few years into a vast open prison, Africa’s biggest jail for 

the media. Around 30 journalists are currently being held in prisons, undergrounds cells or metal 

containers. 

Four of them have died as a result of the extremely cruel conditions or committed suicide. Others 

have just disappeared. And others flee the country illegally, at risk to their lives. But when 

President Afeworki is asked about the imprisoned journalists, as he was by Al-Jazeera in May 

2008, he replies: “There were never any. There aren’t any. You have been misinformed.” 

    

Gambia Gambia Gambia Gambia ----    Yahya Jammeh 

President    

A self-proclaimed healer who says he has found cures to AIDS, obesity and erectile dysfunction, 

Yahya Jammeh has all the qualities of an unpredictable, violent and deranged dictator. He has 

vowed to cut off the heads of all homosexuals in order to clean up Gambian society. 

And he has declared himself ready to kill anyone trying to destabilise the country, above all human 

rights activists and other troublemakers. “If you are affiliated with any human rights group, rest 

assured that your security and personal safety would not be guaranteed by my government,” he 

threatened in a September 2009 televised address. “We are ready to kill saboteurs.” No one takes 

his threats lightly. 

The unsolved murder of Deyda Hydara, AFP correspondent and editor of the tri-weekly The Point, 

who was shot dead on a street in 2004, continues to fuel tension between the regime and the 

independent media. Jammeh insisted yet again in March 2011 that he was not involved in 

Hydara’s death and at the same time he warned that he would not “sacrifice the interests, the 

peace and stability and well-being of the Gambian people at the altar of freedom of expression.” 

The Gambia Press Union dared to address an open letter to the president in 2009 urging him to 

recognise the government’s involvement in this murder. The response? Six journalists got two-year 

jail sentences on defamation and sedition charges. And were pardoned after a month in prison, 



5 

 

because Jammeh is sometimes capable of leniency. He usually does not bother with charges 

when locking up journalists. Chief Ebrima Manneh, a reporter for the Daily Observer, was arrested 

without charge in 2006 and then disappeared. He probably died in prison in 2008. 

    

Equatorial Guinea Equatorial Guinea Equatorial Guinea Equatorial Guinea ----    Teodoro Obiang Nguema 

President 

The years pass but nothing changes in the “Kuwait of Africa,” the fiefdom of a leader described by 

the national radio station as the “God of Equatorial Guinea.” President Teodoro Obiang Nguema 

was re-elected at the end of 2009 with 96.7 per cent of the votes in polling that many 

international media including the Spanish daily El País were prevented from covering. The 

president maintains absolute control over this small oil state in the Gulf of Guinea. 

Equatorial Guinea’s hosting of the 17th African Union summit in June 2011 and the Africa cup of 

Nations soccer tournament in January this year were window dressing by the government and did 

not open the door to progress on basic freedoms. 

The privately-owned press is limited to a few small newspapers. The country has no journalists’ 

union or press freedom organization. The stranglehold which the president and his family maintain 

over the economy is accompanied by an overwhelming personality cult. 

The international media have just one correspondent in the capital, who is closely watched. The 

authorities nonetheless continue to insist that the lack of media pluralism is due to poverty and 

that the high percentages the president gets in every election are “the result of acceptance of his 

policies.” 

The national radio and TV broadcaster RTVGE obeys the orders of the information ministry. The 

state broadcaster has not been allowed to mention the unrest and revolutions that have shaken 

the Arab world since the start of 2011 and the coup in Mali in March this year has also been 

subjected to censorship. 

    

Nigeria Nigeria Nigeria Nigeria ----    Boko Haram 

Islamist Group    

The Boko Haram Islamist militia, responsible for bombings and suicide attacks on, among others, 

the United Nations, churches and police stations, has also made the media a target. It was behind 

two car bomb attacks on newspaper offices in Abuja and Kaduna in April this year. 

Formed in 2002 by Mohammed Yusuf in Maiduguri, the capital of the northeastern state of 

Borno, the group Jama’atu Ahlis Sunna Lidda’awati Wal-Jihad (“People Committed to the 

Propagation of the Prophet’s Teachings and Jihad”), known as Boko Haram (“Western education 

is a sin”), preaches a rigorous and radical form of Islam. Its goal is the application of sharia 

throughout the country. It accuses the media of bias in its reporting of the group’s conflict with the 

Nigerian government. 

Its spokesman Abul Qaqa said: “We have repeatedly cautioned reporters and media houses to be 

professional and objective in their reports. This is a war between us and the government of 



6 

 

Nigeria. Unfortunately, the media have not been objective and fair in their reports of the ongoing 

war; they chose to take sides.” 

The group claimed responsibility for the killing of Zakariya Isa, a reporter and cameraman for the 

state-owned Nigeria Television Authority (NTA), shot dead outside his home in Maiduguri last 

October on his way home after attending a mosque. 

The group accused Isa of spying on it on behalf of Nigerian security forces, an allegation 

dismissed by his colleagues and the intelligence service. 

In January this year, Enenche Godwin Akogwu, a correspondent for Channels TV, was shot dead 

while he was trying to interview victims of a series of deadly suicide bombings by Boko Haram in 

the northern city of Kano. The group is suspected to have killed him to prevent him from filing his 

report. 

    

Rwanda Rwanda Rwanda Rwanda ----    Paul Kagame 

President    

With his thin face, tall figure, intellectual’s glasses and conservative suits, Paul Kagame looks 

more like a modern, Internet-savvy politician than a former guerrilla chief and war lord, who 

seized power in the wake of the 1994 genocide and has since used a reconciliation process to 

bolster his authority and neutralize the opposition. 

President since 2000 and re-elected in 2010, Kagame does not tolerate embarrassing questions 

at news conferences, often denigrates journalists and brands outspoken media as “Radio Mille 

Collines.” Every year several Rwandan journalists decide to go into exile because they find the 

atmosphere unbearable in their home country. This does not worry President Kagame, who refers 

to these journalists as “mercenaries” and “bums.” 

Two women journalists were given sentences of 7 and 17 years in prison in early 2011 for 

criticizing the president. A year later the sentences were reduced to three years and four years 

respectively. 

Umuvugizi deputy editor Jean-Léonard Rugambage was murdered in Kigali in June 2010, 

probably for investigating the intelligence services and, in particular, their attempt to murder an 

exiled general. Umuvugizi and another newspaper, Umuseso, have long been two of the regime’s 

biggest bugbears. 

Defamation, invasion of privacy and insulting the president are the charges preferred by the 

information ministry and the High Media Council, its (not very independent) regulatory authority. 

To cap it all, anyone thinking of launching a new newspaper, radio station or TV station is now 

required to show an exorbitant amount of start-up capital (41,000 euros for a newspaper, for 

example) in order to obtain a permit. It is a good way of discouraging media diversity. 



7 

 

    

Somalia Somalia Somalia Somalia ----    Abdulkadir Hussein Mohamed „Jahweyn“        

Minister of information, posts and telecommunications in the transitional federal government 

(TFG)    

Somalia’s permanent state of conflict creates a highly dangerous atmosphere for reporters and 

their work is made even more risky, even impossible, by the intolerance of Islamist militias 

towards freedom of information. The federal transitional government does nothing to support the 

work of news organizations. 

As minister of information, posts and telecommunications, Abdulkadir Hussein Mohamed, known 

as “Jahweyn”, is the one who orchestrates the threats and pressure suffered by the press. He also 

forces radio stations to pay taxes that are not required by law or under official regulations. In late 

March last year, the manager and news director of the private station Radio Shabelle were 

arrested by the National Security Agency on Jahweyn’s orders. The two men were deprived of food 

and allowed no visitors before being released after 48 hours. 

The cause of their detention was a report questioning the competence of the head of the 

transitional government, Sheikh Sharif Sheikh Ahmed. Journalists that criticize the actions of the 

government and its leaders are not welcome at official press conferences and are accused by the 

minister and his staff of “disseminating lies”. 

In January this year, the information ministry blamed the murder of Hassan Osman Abdi, director 

of the Shabelle Media Network, on the Al-Shabaab Islamist militia but many in the Mogadishu 

media community doubt this version of events. Shortly before he was gunned down, the Shabelle 

Media Network highlighted cases of corruption in the transitional government. 

    

Somalia Somalia Somalia Somalia ----    Al-Shabaab  

Armed Islamist militia        

There is no sign of any respite for Somalia after more than 20 years of war. Islamist insurgents, 

previously united against Ethiopia’s troops and now embroiled in internal rivalry and conflicts, 

have contributed to the chaos since 2009 by waging a war of harassment against the fragile 

transitional government. 

The bearers of a strict version of Islam, they ban cinema, video games and radio music. Al-

Shabaab (The Youth) has emerged as the biggest and best organized of these groups. It wages a 

campaign of terror, bomb attacks and targeted murders against leading members of Somali civil 

society who are, it says, guilty of serving the interests of the “Crusaders” of the West. Dozens of 

teachers, academics and politicians have been killed. 

The victims include journalists, who are regarded almost by definition as enemies. Twenty-nine of 

them have been killed since 2007, either caught in crossfire or directly targeted by the various 

militia factions. Radio Shabelle has paid a particularly heavy price, losing three directors and four 

of its reporters. 

Other Radio Shabelle employees fled the country. Al-Shabaab withdrew from Mogadishu in 

summer of 2011 but still controls a large area of the country, has its own prisons, carries out 

arrests and executes sentences. The militia also issues directives to journalists about how to cover 



8 

 

the news and, in 2010, seized control of about 10 radio stations, which now broadcast its 

political and religious propaganda. 

 

SwazilandSwazilandSwazilandSwaziland----    Mswati III 

King    

With an HIV/AIDS prevalence of about 40 per cent, a soaring poverty rate and no viable economy, 

foreign investors have thrown in the sponge. Swaziland is self-destructing and if there is a single 

person to blame it is clearly King Mswati III. Lacking vision and management abilities, Africa’s last 

absolute monarch abuses his royal powers. He collects wives – he has 13 – and has amassed 

great wealth while the people struggle to survive. Political parties are banned, elections a charade 

in which only pro-government candidates take part. 

The state-owned media only carry reports that have been checked and approved by the 

information minister. Independent journalists find it extremely hard to get access to official 

information. Self-censorship is standard practice and criticising the king is hard to imagine. 

The authorities often remind journalists how to behave, warning those who criticize the 

government that they could find themselves “accused of supporting terrorism and arrested.” The 

government forced two journalists, Mfomfo Nkambule of the Times of Swaziland (the only 

privately-owned newspaper) and Mario Masuku of the Times Sunday, to stop writing their 

columns in 2009. 

Against this background, there is growing anger and protests have been organized via social 

networks such as Facebook and Twitter. Demonstrations in April last year and this year calling for 

the king’s abdication were ruthless put down. Several local and foreign journalists covering them 

were arrested. 

    

Zimbabwe Zimbabwe Zimbabwe Zimbabwe ----    Robert Mugabe 

President    

It is thanks to its president that Zimbabwe’s privately-owned print media are constantly harassed 

and that the state-owned Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) has a monopoly of radio and 

TV broadcasting. Robert Mugabe blocks everything, prevents the national unity government from 

functioning properly, makes sure the independent media are unable to express themselves freely 

and, with the help of his closest aides, keeps the state media under tight control. Mugabe stepped 

up the pressure on the media after his government’s electoral setbacks in 2008. Editors were 

placed under electronic surveillance to check their loyalty to the party, while opposition activists 

were abducted and tried for “terrorist plots” in grotesque trials. 

Despite being hailed as a “liberator” when he came to power in the 1980s, Mugabe has no 

problem with the arbitrary arrests and harassment to which most of the country’s journalists are 

exposed. In 2002, he was the architect of the Access to Information and Protection of Privacy Act 

(AIPPA), the sole aim of which was to finish off the privately-owned press, above all The Daily 

News, then the country’s most widely-read daily. In 2012, “the old man” was preparing for the 

next elections – for which a date has yet to be set – by continuing to curtail free speech. While 

foreign news organizations are not welcome, the harassment of local journalists continues. 



9 

 

AmericasAmericasAmericasAmericas    

Cuba Cuba Cuba Cuba ----    Raúl CastroRaúl CastroRaúl CastroRaúl Castro    

President of the Council of State and Council of Ministers    

Fidel Castro passed the reins of power to his younger brother Raúl, the defence minister, five days 

after falling ill on 26 July 2006 and undergoing a major operation. Formally confirmed as 

President of the Council of State on 24 February 2008, Raúl has behaved little better than his 

brother as regards civil liberties, and the harassment of independent journalists and bloggers has 

never stopped. It includes police brutality, summonses and searches by State Security (the 

political police) and detention for short periods. 

The page has nonetheless been turned on the “Black Spring” crackdown of March 2003. From 

July 2010 to March 2011, the regime freed a total of 52 dissidents jailed during the crackdown, a 

third of who had been running or working for small independent news agencies before their arrest. 

Most of them had to agree to forced exile in exchange for their release. 

    

Honduras Honduras Honduras Honduras ----    Miguel Facussé Barjum 

Businessman and landowner    

An uncle of former President Carlos Flores Facussé (1998-2002), agro-industrialist Miguel 

Facussé Barjum is a member of one the powerful oligarchic families that control Honduras’ 

wealth. He heads Dinant, a company specializing in producing and marketing palm oil, and was 

one of the leading supporters of the June 2009 coup that toppled President Manuel Zelaya and 

paved the way for a still-continuing crackdown on opposition and grass-roots media. Its targets 

include small radio stations that defend the interests of local communities and often challenge 

those of big landowners such as Facussé. 

Facussé has a private militia that can count on support from the police and army to impose his 

will. A total of 26 journalists have been killed in Honduras in the past decade, 19 of them since 

the 2009 coup. 

    

ColoColoColoColombiambiambiambia    ----    Black Eagles 

Paramilitary group    

The extreme right-wing militias called the United Self-Defence Forces of Colombia (AUC), which 

were created to help the army fight the extreme left-wing guerrillas, are far from having been 

disarmed. According to official figures, a major programme for dismantling the AUC from 2003 to 

2006 resulted in the demobilization of 30,000 of its fighters in exchange for a broad amnesty. 

Most of them have turned to contract killing and drug trafficking, but between 5,000 and 8,000 

reportedly regrouped in about 20 bands that resumed paramilitary activities in 12 departments. 

The most feared of these armed groups, the “Black Eagles,” continues to impose a reign of terror, 

killing journalists or forcing them to censor themselves or flee the country. They target journalists 

who criticize the so-called “democratic security” policies launched by President Alvaro Uribe 

(2002-2010), which are still in force. Their victims also include local and community journalists 

working in areas where clashes continue. 



10 

 

    

Mexico Mexico Mexico Mexico ----    Sinaloa, Gulf und Juárez cartels    

Half a dozen cartels have fought each other relentlessly since the late 1990s for control of drug 

trafficking in the areas bordering the United States. The traffickers do not hesitate to bribe 

politicians in order to impose their law and their presence is far from being limited to the coastal 

and border states. The situation has got much worse since a federal offensive was launched 

against the cartels immediately after President Felipe Calderón’s installation in December 2006. 

The police and army have also played a major role in violations of human rights and free 

expression. Since 2000, 80 journalists have been murdered and 14 others have disappeared. 

More than half of them had been covering stories linked to drug trafficking. None of the people 

behind these murders and disappearances has ever been arrested or tried. Mexico is one of the 

western hemisphere’s most dangerous countries for the media. 

AsiaAsiaAsiaAsia    

Burma Burma Burma Burma - Thein Sein  

President    

Elected by parliament on 4 February 2011 as the country’s eighth president, Thein Sein has too 

contradictory a record to warrant cancelling his status as predator. 

In March 2011, he declared in his inauguration speech that the role of the media should be 

respected. Yet in May 2011, harsh restrictions on cyber cafés were made even tougher. On 14 

September 2011, Sithu Zeya, a reporter for the Democratic Voice of Burma, had a previous 

prison sentence extended for 10 years on a charge of having reported information that could 

“damage the tranquillity and unity in the government”. 

A general amnesty decreed on 13 January this year led to the release of all the Democratic Voice 

of Burma journalists, as well as independent reporters, and several dozen political prisoners. Then 

an engineer in the construction ministry initiated criminal proceedings against the Modern Weekly 

magazine and one of its reporters, Thet Su Aung. In March 2012, the newspaper The Voice was 

sued for defamation by the mining ministry. 

Censorship has not completely disappeared under Thein Sein, despite his recognition of the 

international benefits that his moves toward political openness have brought. The repressive 

reactions of the notorious press scrutiny and registration division have returned in full force. The 

media-control agency summoned and reprimanded two newspapers in March 2012, following 

publication of articles deemed to violate official policy. 

Thein Sein could be the last member of the Burmese junta to be listed as a predator. To achieve 

this, he should undertake legal reforms that would annul the Electronic Act against unauthorized 

use of digital media, and the state of emergency law, as well as enact a media law to end 

censorship. He should also order the release of four journalists and a blogger who are still 

imprisoned. 

 



11 

 

Laos Laos Laos Laos - Choummaly Sayasone  

President 

Choumally Sayasone maintains control over all national media, preventing any objective and 

independent information from reaching the public. Only a few non-political publications are 

exempt. 

Sayasone, the former defence minister, was re-appointed by the National Assembly on 15 June 

2011 as president of the Lao People’s Democratic Republic. He was also retained as leader of the 

ruling Lao People’s Revolutionary Party, whose doctrine assigns journalists and media the task of 

promoting national development – that is, of transmitting party and government policy. 

Journalists, who are in effect functionaries of the information and culture ministry, are required to 

echo the official wire service, Khaosan Pathet Lao (Lao News Agency) when they write of the chief 

of state, who, along with the top party leaders, is a constant presence on the front pages of all 

publications. The ban on criticism also applies to coverage of friendly countries, such as North 

Korea, Vietnam and Burma. 

At the end of January 2012, the information ministry cancelled the only call-in program that 

allowed members of the public to speak out on the country’s economic and social problems. “Talk 

of the News” on Lao National Radio had been hosted by Ounkeo Souksavan. Ironically, one week 

after the program was ended, the ruling party’s propaganda and training committee announced 

that it favoured increased use of the media to help educate the public. 

Sayasone is hostile to all information and debate concerning the Hmong minority, and religious 

liberty in general, and opposes human rights and individual freedoms that could lead the country 

into “chaos and anarchy.” 

That was Laos’ official position in February 2012, in a message on the duties and responsibilities 

of member states of ASEAN, as countries in the region were formulating a declaration of human 

rights. Laos declared that “national security, public order and morality” had a higher priority than 

human rights. 

 

China China China China – Hu Jintao 

President 

The imprisonment of 68 netizens and 30 journalists make President Hu Jintao, who is also 

general secretary of the Chinese Communist Party, the leading jailer of press freedom defenders. 

On the day after the “Jasmine Revolution” rally on 20 February 2011, he called for the 

strengthening of “controls on the information Web” in order to maintain social order and promote a 

harmonious society. 

Government and party officials understood the message. During the last year of Hu’s term, 

information restrictions, especially online, have been strengthened, as has the propaganda 

department’s media censorship. Summonses to appear before officials and other pressures on 

journalists, netizens and dissidents have become more frequent. Working conditions for foreign 

journalists have steadily worsened. 



12 

 

The president has ordered information blackouts on regions gripped by social or political unrest. In 

Inner Mongolia, he responded with repressive measures to a protest movement launched in May 

2011. Likewise in Tibet, where nearly 20 monks have burned themselves to death since March 

2011. That region now is cut off from the world. Not only are foreign media barred from covering 

events, but the authorities have also organized a full-scale disinformation campaign via pro-

government media (such as the Global Times), designed to minimize events and denounce the 

international community’s involvement as interference. 

The announced successor of Hu Jintao, Xi Jinping, has promised to “smash” any attempt to 

“destroy stability” in Tibet. He seems well on his way to taking his place as the next press freedom 

predator in China. 

    

NorthNorthNorthNorth----Korea Korea Korea Korea ----    Kim Jong-un 

Chairman of Central Military Commission 

The successor to North Korean dictator Kim Jong-Il, who died of a heart attack in December 

2011, Kim Jong-un moved even before he took over to shut down the flow of information from 

abroad. 

In August 2011, Kim Jong-un ordered repression intensified throughout the country, with special 

attention to media originating in South Korea. And he completely cut off shipments of foreign 

goods including mobile phones and CDs. Group 109, the anti-smuggling unit, received 

authorization to conduct random searches of homes. 

The government then created another investigative unit under the control of the propaganda and 

agitation department, assigned to eradicate “anti-socialist activities.” 

Little is known of Kim Jong-un. His having attended school in Switzerland, his youth and his 

inexperience do not provide a basis for predicting how he will rule. But information that is 

circulating, notably concerning party purges at the local level, point to a hard-line policy aimed at 

ensuring his dominance of the country’s ruling elite. 

Some refugees who had escaped North Korea before 2009 said that before they fled they had 

never even heard of Kim Jong-un. Since September 2010, when he was named a four-star 

general of the Korean People’s Army, appointed a permanent member of the party central 

committee and vice president of its military commission, Kim Jong-un has generated a personality 

cult similar to the one that centred on Kim Jong-Il. Since January 2010, state media refer to him 

as “father.” 

Despite the opening of a permanent Associated Press bureau in Pyongyang in January 2012, 

North Korea is as closed to the outside world as any nation on earth. Jim Jong-un does not appear 

ready, for now, to loosen his absolute control of the media. 

 

Pakistan Pakistan Pakistan Pakistan ----    Government intelligence agencies 

MI, IB and ISI are the opaque acronyms used by Military Intelligence, the Intelligence Bureau and, 

most important of all, Inter-Services Intelligence – the Pakistani spy agencies that have repeatedly 

been implicated in monitoring, abduction, torture and murders of journalists. 



13 

 

The 2002 execution-style murder of US journalist Daniel Pearl drew attention to the links between 

Pakistan’s intelligence services and extremist groups, including Al Qaeda. Relations between the 

media and the military-dominated regime have been consistently poor since the “war on terror” 

began. There is evidence tying the spy agencies to 21 kidnappings of journalists from 1999 to 

2006. 

In most cases – ranging from Geo TV correspondent Mukesh Rupeta’s abduction and torture in 

2006 to the threats received by renowned Geo TV host Hamid Mir in December 2011 after 

referring to former ISI Director-General Ahmed Shuja Pashathose’s political role – those in charge 

of these intelligence agencies were never even questioned by civilian investigators. 

The most recent case is that of Asia Times Online investigative reporter Syed Saleem Shahzad, 

who was found dead in his car on 21 May 2011. A specialist in covering Islamist militant groups 

and Al Qaeda, he had just written about a Taliban attack on the Pakistani naval air base in 

Karachi, reporting that Al Qaeda had developed an effective network within the navy. He had also 

reported that naval officers had been negotiating with an Al Qaeda operative in North Waziristan. 

Many journalists in Islamabad suspect that ISI kidnapped and executed Shahzad. 

Operating with impunity, the Pakistani intelligence agencies constitute a major threat to press 

freedom. 

    

Pakistan Pakistan Pakistan Pakistan - Mollah Mohammad Omar 

Taliban chief    

Mullah Mohammad Omar, who likes to call himself “Commander of the Believers” and “Servant of 

Islam,” has led the many factions of the Afghan Taliban since 1994. Nowadays he also has a lot 

of support in Pakistan and heads the Pakistan-based Taliban ruling council, the Rahbari Shura, 

which consists of himself and 10 other Talebs. Created in 2003, it encompasses four regional 

shuras and 10 committees. The present chief of Tehrik-e-Taliban Pakistan, Hakimullah Mehsud, 

owes allegiance to Omar. 

The Taliban, who control many regions of Afghanistan, spread terror by kidnapping journalists, by 

suicide attacks and by the use of improvised explosive devices. The use of terror enables the 

Taliban to control the population, and creates virtual information blackouts in southern and 

eastern Afghanistan and in western Pakistan. 

Although the Taliban finally released two French hostages, France 3 journalists Hervé Ghesquière 

and Stéphane Taponier, in June 2011 after holding them for 18 months, they are responsible for 

a growing number of murders of civilians and journalists. 

In eastern Afghanistan, Jafar Vafa, a young journalist with radio Aleh Ghosh, was killed by an IED 

in November 2011. Before him, Rupert Hamer, correspondent of the British Sunday Mirror 

newspaper, and Michelle Lang of the Canadian Calgary Herald newspaper, were killed in similar 

fashion. Taliban members do not hesitate to execute journalists in broad daylight and in front of 

onlookers. On 17 January 2012, Tehrik-e-Taliban Pakistan murdered Mukarram Khan Atif, a 

journalist for Deewa Radio, while he was at prayer in a mosque in Khyber Pakhtunkhwa province. 

Despite the differences and borders between them, these criminal groups are united in their 

campaign – waged in the name of religion – to stamp out freedom of the press and access to 



14 

 

information. Their presence constitutes a permanent threat to journalists. Terror marks the regions 

they control, where the remaining journalists practice self-censorship to survive. 

 

Philippines Philippines Philippines Philippines ----    Private militias    

Made up of thugs in the pay of corrupt politicians, paramilitary groups and contract hit men paid a 

few thousand dollars per killing, private militias continue to threaten and kill journalists. 

Authorities have shown themselves powerless in the face of these groups. Moreover, official 

corruption as well as links between some politicians and organized-crime networks often allow 

private militias to escape justice. 

Some efforts have been made to halt the cycle of impunity. The most noteworthy example 

concerns the case of the massacre of 36 journalists on 23 November 2009 in Maguindanao 

province by the Ampatuan family’s militia. But in a climate dominated by bureaucratic ineptitude 

and lack of political will, legal proceedings against those responsible for the biggest mass-killing of 

journalists ever committed began more than two years ago and are still dragging on, without a 

single conviction. 

In the first four months of 2012, two journalists were shot to death and two others survived 

murder attempts. Christopher Guarin, editor of Tatak News Nationwide and a host on radio station 

dxMD, was killed in an ambush on 5 January. Aldion Layao, a journalist with Super Radyo and 

dxRP, was murdered on 8 April on the island of Mindanao. 

In almost all cases, the same method is used: masked men on motorcycles shoot their target in 

cold blood, in plain sight and in broad daylight. In many cases, the victims are local radio station 

hosts who clearly must have said things on the air to upset those who hired the hit-men. Killings 

are concentrated in the metropolitan areas of Manila, and Cagayan de Oro on the islands of Luzon 

and Mindanao. 

 

Sri Lanka Sri Lanka Sri Lanka Sri Lanka ----    The Rajapakse clan 

Defence secretary Gotabhaya Rajapakse, younger brother of President Mahina Rajapakse, is not 

the only clan member openly hostile to press freedom. On 19 July 2011 the president personally 

issued a threat by telephone to Lal Wickrematunge, editor of The Sunday Leader newspaper after 

it published an article reporting embezzlement by the president and his son Namal Rajapakse, a 

member of parliament. 

Violence, threats, censorship and propaganda aimed at journalists and press freedom defenders 

continue. On 29 July 2011 in Jaffna, Gnanasundaram Kuhanathan, editor of the Tamil-language 

newspaper Uthayan, was attacked by assailants wielding iron bars. The assault has gone 

unpunished. 

Access to the main websites providing information critical of the government or the Rajapakse 

brothers, including LankaeNews, SriLankaMirror, SriLankaGuardian, Papracigossip9 and 

LankaWayNews, was blocked in October and November 2011. 

In response to the 19th session of the UN Human Rights Council in Geneva on 27 February 

2012, the ruling clan unleashed a fierce hate campaign against exile media and human rights 



15 

 

defenders. Journalists were attacked by the Rajapakse government as terrorists and traitors for 

reporting on Council activities, for joining in the “Black January” media defence campaign, and 

writing about the Lessons Learnt and Reconciliation Commission. The government carried out its 

campaign through official media such as the Lake House newspaper chain, the Independent 

Television Network (ITN Ltd) and the daily Dinamina. 

The government’s media policy is fully apparent from the violence, threats and propaganda 

directed at journalists and free-press defenders during the first two months of 2012 alone. 

    

Vietnam Vietnam Vietnam Vietnam ----    Nguyen Phu Trong 

Communist Party general secretary        

Nguyen Phu Trong, appointed general secretary of the country’s only legal political party on 19 

January 2011, has lost no time in silencing critical voices. During the months that followed his 

taking office, the former president of the national assembly (2006-2011) has cracked down hard 

on cyber dissidents. 

The conservative-dominated party that he heads has maintained unrelenting pressure on pro-

democracy activists, for fear that the kind of opposition movements ignited in the Middle East 

could spread to Vietnam. 

In April 2011, Cu Huy Ha Vu was sentenced to seven years in prison and three years under house 

arrest for “anti-state propaganda.” Vi Duc Hoi, another pro-democracy activist convicted of the 

same charge, had his sentence of eight years’ imprisonment and three years’ house arrest reduced 

to five years in prison and three years under house arrest. 

Since Trong’s appointment, seven netizens have been imprisoned, in all cases for calling for a 

multi-party system or democracy. The ruling party uses the legal system against dissidence on the 

Web. A draft decree under consideration, scheduled for possible enactment in June this year, 

would enlist Internet companies in an effort to strengthen censorship on the Web. 

Traditional media have not been spared. Radio journalists Vu Duc Trung and his brother-in-law, 

Le Van Tranh, were sentenced in November 2011 to three and two years in prison respectively for 

“illegal broadcasting.” On 2 January 2012, Hoang Khuong (real name: Nguyen Van Khuong), a 

journalist for the daily Tuoi Tre, was arrested on a charge of having bribed a police officer, in the 

course of reporting on police corruption. 

Trong’s censorship and arrest powers override the authority of the prime minister and of the 

president, and are carried out in defiance of the international community’s recommendations. 

 

EuropeEuropeEuropeEurope    

AAAAzerbaijanzerbaijanzerbaijanzerbaijan    ----    Ilham Aliev 

President    

Power is a family affair at the head of this heavily-courted oil-rich state. Ilham Aliev, the president 

since 2003, was carefully prepared for the job by his father, who had ruled without interruption 



16 

 

ruler since 1969. Heydar Aliev put him at the top of the ruling party’s candidate list in the 1999 

parliamentary elections, paving the way for him to be prime minister and then finally president. He 

was “reelected” with 89 per cent of the vote in October 2008 and tightened his grip in 2009 by 

removing any limits on reelection. 

Initially seen as an amiable man unsuited to the harsh realities of politics, he proved himself a 

worthy heir of his father by getting a tight grip on all the reins of power and cracking down hard 

on opponents. Any unauthorized coverage of the president, his wife and other family members is 

completely off-limits for the media. Anything can happen to those who dare violate the taboo, 

including smear campaigns, death threats and abduction. Investigative journalist Khadija 

Ismaylova and reporters for the opposition newspaper Azadlig are among the recent victims. 

There was a sharp increase in repression in response to major opposition protests in March 2011. 

Appearing to panic in the wake of the Middle East uprisings, the regime jailed young bloggers and 

activists such as Bakhtiyar Hajiyev, who had used Facebook and other social networks to issue 

calls for demonstrations. Reporters were arrested or were physically prevented from working. 

Foreign journalists were refused visas or were deported. 

Although fiercely repressive domestically, the Aliev family is never short of petrodollars for 

promoting Azerbaijan’s image internationally, until now with success. 

Hosting the Eurovision Song Contest and Internet Governance Forum in Baku 2012 is the 

crowning achievement of the government’s intense lobbying. However, by turning the international 

spotlight on Azerbaijan, the regime has given civil society an unexpected opportunity to make its 

voice heard. The battle lines are drawn. It is up to the international media to help make the 

difference. 

    

AzerbaijanAzerbaijanAzerbaijanAzerbaijan    ----    Vasif Talibov 

Supreme Council President    

Vasif Yusif Oghlu Talibov reigns supreme over the isolated region of Nakhchivan. An “autonomous 

republic” separated from the rest of Azerbaijan by a strip of Armenian territory, it is known as 

“Azerbaijan’s North Korea.” Talibov has been “reelected” every five years since 1995 as head of 

Nakhchivan’s parliament and has concentrated all power in his hands. He appoints ministers, 

promulgates laws which the parliament just registers, controls the justice system and runs the all-

powerful security agencies. 

Closely linked to the Aliev family that governs in Baku, Talibov’s family also monopolizes the 

region’s most profitable business activities. But all this is not enough to satisfy this control freak. 

He has banned his “subjects” from drying their washing on balconies and from celebrating 

marriages after 11 pm. In a zeal for neatness, he makes ministers sweep the street outside their 

offices and ordered the demolition of traditional bread ovens (a measure that happens to benefit 

the bakeries controlled by the Talibov family). Neatness was also used as grounds in 2005 for 

closing most bars and tea houses – places which, coincidentally, could be used for gatherings and 

debate. 

Debate is not a concept that is welcome in Nakhchivan. Talibov has eliminated all forums for 

discussion and dissident opinion in the course of more than 15 years in power. The two TV 



17 

 

stations (one state-owned, one owned by his brother), the two radio stations and the many local 

newspapers pour forth praise for the president and his “achievements.” As a result, the public 

tends to watch Turkish satellite TV. 

The local independent media have been eliminated and the opposition newspapers printed in 

Baku do not reach Nakhchivan. The Internet, provided by a local state monopoly, is closely 

monitored and often blocked, as it was during the pro-democracy demonstrations in the spring of 

2011. A handful of independent journalists try to operate despite all the obstacles and pay for 

their audacity with frequent physical attacks and threats, and constant harassment. Journalists 

such as Ilgar Nasibov, Malahat Nasibova and Hakimeldostu Mekhtiev have received countless 

beatings. 

When a man died in detention a few hours after his arrest in August 2011, a few journalists tried 

to investigate but they were quickly stopped. Radio Free Europe / Radio Liberty reporter Yafez 

Hasanov was arrested, escorted to the Iranian border and told to make his way back to Baku via 

Iran, where RFE/RL is regarded as an “illegal organization.” Abuses by the police and the by 

Ministry of National Security’s agents go completely unpunished and use of torture and forced 

confinement in psychiatric hospitals is widespread. 

A member of the presidium of the ruling New Azerbaijan Party, a fervent supporter of the Aliev 

family and a high priest of the Aliev personality cult, Talibov has carte blanche in his fiefdom. 

President Aliev awarded him the “medal of glory” in 2010 and with Aliev’s blessing, he has turned 

Nakhchivan into a laboratory for the repressive methods that are increasingly being used in the 

rest of the country. 

 

Belarus Belarus Belarus Belarus ----    Alexander Lukashenko 

President    

An uninhibited despot, Alexander Lukashenko spoke his mind in March this year to the German 

foreign minister, Guido Westerwelle: “Better to be a dictator than gay.” 

With a woeful record stretching back to his accession to the leadership in 1994, he moved to a 

new level with the harsh repression of protests after his “re-election” in December 2010. Between 

then and December 2011, about 100 journalists were arrested, many beaten up and 30 or so 

sentenced to prison terms of varying lengths. 

Freedom of expression and assembly were so restricted that protesters were only able to clap 

hands to express their discontent when they gathered in the main towns and cities. Even those 

resorting to this last-ditch form of popular expression were violently dispersed. 

House searches, arrests and trials in Minsk and elsewhere have increased. Natalia Radzina, editor 

of the opposition website Charter97.org, was forced to flee abroad. Irina Khalip, correspondent of 

the independent Russian paper Novaya Gazeta, was released from prison in late January 2011 

but kept under house arrest. 

Independent national newspapers are collapsing under the weight of fines imposed on them, while 

the print runs of some regional title are regularly seized. The government is exacting vengeance for 

sanctions imposed by the European Union on its own citizens. For example, independent 



18 

 

journalists, members of the opposition and human rights activists were alarmed to discover that 

they were no longer allowed to leave the country. 

The surprising areas of freedom that have remained over the past 20 years have now been sharply 

reduced. Selective granting of accreditation forces many foreign media outlets and their local 

correspondents to work illegally, making them even more vulnerable. The Internet cannot make up 

for this lack of freedom, since cybercafé users and shared-line phone subscribers have since 2010 

been identified and monitored, and website content subject to prior approval and monitoring by an 

“analysis centre” directly attached to the president’s office. On the very doorstep of the European 

Union, Lukashenko is doing all he can to re-assert control over the country. But activists are 

resisting and biding their time. 

 

ItalyItalyItalyItaly    - Organized crime    

Italian shopkeepers, business people and judges are not the only victims of organised crime 

networks such as Cosa Nostra, the Camorra, the ’Ndrangheta, and the Sacra Corona Unita. 

Journalists and writers also find themselves in the line of fire as soon as they try to report on the 

Italian mafia. There have been hundreds of threats, anonymous letters, slashed tyres and burned 

cars. 

Every journalist writing about these criminal groups has been watched at one time or another. 

Roberto Saviano, author of the bestseller “Gomorra”, an exposé of the Camorra, is forced to live 

under round-the-clock police protection, as are dozens of other journalists. Giovanni Tizian, who 

has carried out detailed research on the ’Ndrangheta, was also placed under police protection in 

January this year after receiving threats. 

Lirio Abbate, correspondent in Palermo for the news agency Ansa and author of “I Complici” (The 

Accomplices) also lives under police protection, as does (since March 2008) Rosaria 

Capacchione, who has covered the Camorra for the main Naples daily Il Mattino for more than 20 

years. She and Saviano are both hunted by the Casalesi clan. 

 

Kazakhstan Kazakhstan Kazakhstan Kazakhstan - Nursultan Nazarbayev 

President    

The re-election of Nursultan Nazarbayev in early April last year with an announced 95% of the 

vote gives a fairly clear idea of the little consideration he gives to alternative and critical opinion. 

However, the system created more than 20 years ago by the undisputed leader of the most 

prosperous republic in Central Asia has entered a turbulent period. The government responded 

with brutality to an unprecedented wave of labour unrest in the strategically important oil industry. 

Persistent rumours that Nazarbayev is in poor health are fuelling a bitter behind-the-scenes 

succession battle. Opposition and independent media, already stifled to a large extent, more than 

ever pay the price of this corrosive atmosphere. 

He has decreed prison sentences for anyone attacking his “honour” and “dignity” and tightened 

rules for officially registering media outlets. Newspapers can be legally shut down more easily and 

journalists who work for a suspended publication can be banned from working for three years. 



19 

 

The Internet has also been caught up in this desire for control, to the extent that Kazakhstan has 

been placed “under surveillance” this year because of its online censorship. 

Prosecution of, and physical attacks on journalists and news organizations that report on 

corruption and the problems faced by the oil industry were already common. However, since the 

bloody suppression of a riot by oil workers in the city of Zhanaozen last December, pressure on 

independent media outlets has increased considerably. 

Staff members of the newspaper Golos Respubliki and the television station Stan TV, no strangers 

to harassment by the authorities, are now summoned by the National Security Committee, the 

KNB, almost on a weekly basis. 

Igor Vinyavsky, the editor of the Kazakh daily Vzglyad, was detained for almost two months on 

trumped-up allegations. Lukpan Akhmedyarov, another journalist and government opponent, 

narrowly escaped an attempt on his life in April. The end of the Nazarbayev era looks like being 

even more brutal than its beginning, and he has yet to fire his final shots. 

 

Russia Russia Russia Russia ---- Vladimir Putin 

Prime Minister and future President    

Will Vladimir Putin ever succeed in being dropped from the “Predators of Press Freedom” list? It all 

depends on what the Russian Federation’s former and future president does after moving back into 

his old Kremlin office on 7 May 2012. This former KGB officer has been in charge in one form or 

another since 2000 and “control” has always been his watchword – control of the state, control of 

economic and political forces, control of geopolitical interests and control of the media 

Tough leadership from the top in all areas of society is his formula for rebuilding a strong (but not 

impartial) state after years of confusion and diluted authority under Boris Yeltsin. 

And the press has not been spared. As well as manipulating institutions and groups such as the 

patriotic youth movement Nashi (Ours), Putin has fostered an atmosphere of exaggerated national 

pride that encourages persecution of dissidents and freethinkers and a tradition of impunity that is 

steadily undermining the rule of law. 

Independent journalists and human rights activists are exposed to considerable danger, especially 

in the North Caucasus. Brutal physical attacks on journalists, including Mikhail Beketov in 

November 2008 and Oleg Kashin in November 2010, have risen in recent years. Five were 

murdered in connection with their work in 2009 and at least 26 have been since Putin came to 

power in 2000. TV stations have been brought back under close control. 

A high price has been paid but Russia is changing. As memories of the Soviet Union fade, the 

burgeoning middle classes identify less and less with the United Russia leader’s violent, nostalgic 

and deliberately paranoid rhetoric. Will he be able to adapt and embody the country’s 

modernization and liberalization, including at the political level? It seems unlikely. His response to 

the unprecedented wave of protests that has swept the country since December 2011 has been 

dominated by contempt. He says the demonstrators have been paid to protest, refers to the white 

ribbons they wear in their buttonholes as “condoms” and accuses critical news media of being 

manipulated by the US state department. 



20 

 

These media have meanwhile had to grapple with a bizarre series of management changes and 

various forms of internal pressure. But promises of democratization have also been made and 

some TV stations have gone so far as to allow the political opposition to speak on the air. Will 

Putin yield to the winds of change, trying to preserve whatever is possible, or will he cling to his 

old ways of thinking and resist? Much of the Russian media’s future depends on what the 

Kremlin’s ruler decides. 

    

Russia Russia Russia Russia - Ramzan Kadyrov 

President 

Often referred to as “Putin’s guard dog,” Ramzan Kadyrov shares the Russian prime minister’s 

taste for crude language and strong action. President and undisputed chief of this Russian republic 

in the North Caucasus since April 2007, he has restored a semblance of calm to a region 

traumatised by two wars. 

A high price has been paid for this superficial stability: the introduction of a regime that behaves in 

a particularly brutal manner towards anyone who calls into question the official consensus – a 

mixture of personality cult, top-down leadership and strict Islam. Kadyrov’s private militias, which 

even carry out armed actions in neighbouring republics, are not the only ones to take advantage of 

this situation. 

Anyone questioning the policies of this “Hero of Russia” (an award he received from Putin in 

2004) is exposed to deadly reprisals. Two fierce critics of the handling of the “Chechen issue,” 

reporter Anna Politkovskaya and human rights activist Natalia Estemirova, were both gunned 

down – Politkovskaya in Moscow in October 2006 and Estemirova in Chechnya in July 2009. 

When human rights activists blamed him for their deaths, Kadyrov was dismissive: “That’s 

bullshit, that’s just gossip,” he said. Oleg Orlov, the head of the Russian human rights NGO 

Memorial, was nonetheless prosecuted – and acquitted — for repeating the allegations. 

In Chechnya, fear of the regime and the trauma of war mean self-censorship operates at full 

steam, and the media toe the line. Kadyrov said this about terrorism: “My method is simple. Those 

who disrupt the people’s peace must be dealt with harshly, cruelly even.” And on the press, he 

added: “The press must be in the service of the Chechen people’s unity.” In practice, journalists 

interpret this as meaning they must praise his every action and the people’s devotion to him. 

To ensure absolute loyalty, Kadyrov uses not only fear but also money. New newspapers have 

been created with Chechen government funding to create the impression that the republic’s media 

are flourishing and vibrant. But with few exceptions, they all just repeat the same refrain ad 

infinitum. As for Moscow-based and foreign journalists, they are accused of distorting Chechen 

reality. Kadyrov has a few friends he can count on. They include the only head of state to 

congratulate him when he was sworn in for a second five-year term as president on 5 April 2011 

– Belarusian dictator Alexander Lukashenko. 

 



21 

 

SpainSpainSpainSpain    ----    ETA 

Armed separatist group    

Euskadi ta Askatasuna (Basque Homeland and Freedom), the Basque armed separatist group 

better known by the acronym ETA, has constantly targeted journalists in France and Spain since it 

was founded in 1959. Its victims include José María Portell, murdered in 1978, José Javier 

Uranga, wounded in a shooting in 1980, José Luis Lopez de la Calle, murdered in 2000, and 

Gorka Landaburu, who suffered severe face and hand injuries when he opened a parcel bomb in 

2001. Several dozen Spanish journalists are still forced to have bodyguards because of ETA death 

threats. 

ETA set off a car bomb outside the Bilbao headquarters of the Basque public TV station EiTB on 

31 December 2008, causing considerable damage but no injuries. In a statement, ETA accused 

journalists of distorting the facts with the support of “political commissars and editors” and 

accused EiTB of practising “political apartheid” and “taking orders from Spain.” In a barely veiled 

threat, it added: “We are not going to tell journalists how to do their work. We are making a clear 

appeal to those in charge of EiTB to work in a responsible way.” 

Despite announcing in October last year that it was ending its armed struggle, the organization has 

not yet surrendered its weapons. In January this year, 19 journalists in the Basque country and 

other parts of Spain had to live and work under police protection. This is still the case for several 

of them nowadays. 

 

Turkmenistan Turkmenistan Turkmenistan Turkmenistan ----    Gurbanguly Berdymukhamedov 

President 

Gurbanguly Berdymukhamedov’s talk of reform since he came to power in 2006 only serves to 

make the gap between words and reality even wider in one of the world’s most absolute and brutal 

dictatorships. 

“Re-elected” this year with 97% of the votes cast, he said he favoured a multiparty system and 

privately-owned media. The one-party system has been abolished and replaced by two new 

parties … created by the government. There is little chance that government opponents in exile 

will dare to return home. 

Despite opening up the economy and playing Russia and Western countries off against each other, 

this former health minister and personal dentist to the late President-for-Life Saparmurat Niyazov 

still has his face set against the media. The number of journalists and human rights activists in 

prison or psychiatric hospitals is unknown. 

State control of the country’s five TV stations, 25 newspapers and 15 magazines is absolute and 

even Russian TV stations that can be picked up in Turkmenistan are censored before being 

relayed to local viewers. 

Activity at the handful of recently-opened Internet cafés is very closely monitored and they only 

give access to a highly-censored version of the Web known as Turkmenet. 

The availability of the mobile Internet allowed ordinary citizens to tell the world about the deadly 

explosion of an arms depot in the capital’s suburbs in July last year. However, the crackdown was 

ferocious. 



22 

 

Berdymukhamedov appears to be more intent on promoting his own personality cult than allowing 

his critics to express themselves. 

Hopes rose in vain when he broke with the weirder aspects of the legacy of his predecessor. It is 

true that days of the week and months are no longer named after members of the late leader’s 

family, but the new president has ordered that he be officially known from now on as Arkadag 

(Protector). 

His smiling portrait has replaced his predecessor’s everywhere, his books are bestsellers and his 

father is honoured for having brought up a son who is “infinitely loyal to the people.” 

The local media undoubtedly cannot wait to see the new “holy book” on which 

Berdymukhamedov has been working to replace the “Rukhnama”, a collection of the late dictator’s 

sayings that are a compulsory part of the school curriculum at all levels. 

    

UzbeUzbeUzbeUzbekistan kistan kistan kistan ----    Islam Karimov 

President    

Islam Karimov’s daughter Lola went to court in France to try to force the European media to stop 

referring to her father as a “dictator”. To no avail. After more than 20 years in power, he is still 

breaking his own records for repression and paranoia. 

“Re-elected” in 2007 with 88 per cent of the vote, he has steadily boosted his power, ruthlessly 

silencing the opposition press through disappearances, forcible internment in psychiatric hospitals 

and arbitrary imprisonment. Journalists can pay dearly for their reporting, with charges of terrorism 

and trial on trumped-up charges. 

At least 10 journalists are currently in prison. Karimov said in 1999 he was “prepared to blow off 

the heads of 200 people, to sacrifice their lives, in order to preserve peace and tranquility”. 

Karimov is everywhere in the state media, which credits him with all the country’s successes, and 

tolerates no reporting of the country’s social and economic life. Economic under-development and 

the plight of women, for example, are incompatible with the modern image the regime wants to 

project. 

“Insulting the Uzbek people” was one of the charges in prosecutions in 2010 of photographer 

Umida Akhmedova and radio show host Khayrullo Khamidov for covering social problems. More 

simply and effectively, Elena Bondar and Viktor Krymzalov were sentenced early this year to heavy 

fines for articles they did not write. 

Fewer and fewer independent local journalists are working and it has been impossible for the 

foreign media to operate in Uzbekistan since the bloody repression of the 2005 uprising in 

Andijan. Since March 2011 Karimov has tried to ward off any local imitation of the Middle East 

revolts. 

Human Rights Watch has been expelled from the country, visiting journalists have been refused 

entry at the airport, state media journalists banned from talking to foreign diplomats without 

government permission and contacts with the outside world sharply reduced. Online censorship 



23 

 

has been stepped up and mobile phone operators are required to report “suspicious content” and 

cut off Internet access whenever the government decides. 

 

MiddleMiddleMiddleMiddle----EastEastEastEast    
 

Bahrain Bahrain Bahrain Bahrain ----    Hamad Ben Aissa Al Khalifa, 

King    

Since the start of the country’s pro-democracy movement in February last year, the government 

has tried to control news about the protests and the excesses of police and troops towards the 

protesters by using a formidable array of weapons. 

Foreign journalists have been arrested and deported, and others have encountered severe 

difficulties in obtaining entry visas, Bahrainis wanting to tell foreign news organizations what is 

happening have been threatened. 

Free-speech activists have been hounded and prosecuted, photographers, bloggers and netizens 

arrested (one of them dying in prison), journalists forced to resign from the main opposition paper 

and called before the state prosecutor, and publication of any news about ongoing investigations 

by the military prosecutor banned for supposed national security reasons. 

The media blackout has been accompanied by a big regime propaganda campaign, through media 

it controls, against major protest leaders, who are dubbed traitors or terrorists. 

Free-speech activists have been hounded and prosecuted, photographers, bloggers and netizens 

arrested (one of them dying in prison), journalists forced to resign from the main opposition paper 

and called before the state prosecutor, and printing any news about ongoing investigations by the 

military prosecutor banned for supposed national security reasons. The media blackout has been 

accompanied by a big regime propaganda campaign, through media it controls, against major 

protest leaders, who are dubbed traitors or terrorists. 

After the state of emergency was lifted and a “national dialogue” launched, a report published by 

an inquiry commission last November concluded that the security forces were guilty of serious 

human rights violations. The authorities have committed themselves to undertake some reforms, 

but too little is being done. The seven-year prison sentences imposed on two police officers 

implicated in the death in detention of the blogger Zakariya Rashid Hassan Al-Ashiri in April last 

year are derisory. 

Journalists and bloggers convicted by military tribunal during the popular uprising have not had 

their cases reviewed by civilian courts despite a public commitment by the authorities to do so. 

Such is the case of the blogger Abdeljalil Al-Singace, director and spokesman of the Al-Haq 

Movement’s Human Rights Bureau, who was arrested in March last year. 

On the eve of the first anniversary of the uprising in February, many foreign journalists were 

refused entry visas. This occurred again in April at the time of the Bahrain Formula One Grand 

Prix. This was clearly aimed at restricting the number of inconvenient witnesses to the 

demonstrations and their suppression. 



24 

 

Hamad Ben Aissa Al Khalifa, as king of Bahrain, is responsible for the violence and abuses. 

 

Iran Iran Iran Iran ----    Ali Khamenei 

Supreme Leader of the Islamic Republic    

Despite all the political infighting, the Islamic Republic of Iran’s two leading politicians, Ayatollah 

Ali Khamenei and President Mahmoud Ahmadinejad, always manage to agree on the need to 

harass journalists and censor the press. These two predators see eye to eye when it comes to 

eliminating critics and independent media. 

Ayatollah Khamenei has ruled Iran since the death of the Islamic Republic’s founder, Ayatollah 

Khomeini, in 1989. He has been consolidating his predecessor’s ultra-conservative policies for 

more than 20 years and controls all the country’s political and judicial institutions. 

As Supreme Leader, he is responsible for the continuing crackdown on journalists and others since 

President Ahmadinejad’s disputed reelection in June 2009. His virulent and inflammatory 

criticism of media with international links has fuelled the rage of government bodies carrying out 

the repression. He explicitly agreed to staging show trials of journalists from August 2009 to 

January 2010 and giving journalists and netizens long prison terms and sometimes death 

sentences. 

As Supreme Guide and commander of the armed forces and Revolutionary Guards, Khamenei is 

directly responsible for the mistreatment and torture of journalists and bloggers held in Teheran’s 

Evin prison. Many of the detainees are held incommunicado, in flagrant violation of international 

law. Reporters Without Borders accuses Khamenei of crimes against humanity. 

 

Iran Iran Iran Iran - Mahmoud Ahmadinejad 

President  

Despite all the political infighting, the Islamic Republic of Iran’s two leading politicians, Ayatollah 

Ali Khamenei and President Mahmoud Ahmadinejad, always manage to agree on the need to 

harass journalists and censor the press. These two predators see eye to eye when it comes to 

eliminating critics and independent media. 

There has been a violent and relentless crackdown on the opposition ever since President 

Ahmadinejad’s disputed reelection in June 2009. For the past three years, many journalists have 

alternated spells of arbitrary detention with periods on parole until they finally fled abroad for fear 

that their next arrest could be the definitive one. In all, more than 300 journalists and bloggers 

have been arrested and 48 are currently detained. The exodus is the biggest since the 1979 

revolution. 

As president, Ahmadinejad is responsible for this crackdown. He organises it jointly with the 

Ministry of Intelligence and the Ministry of Culture and Islamic guidance, which are under his 

direct control, and in close coordination with the Revolutionary Guards. 

More than 20 media outlets have been shut down by the Ministry of Culture’s censorship arm, the 

Press Authorisation and Monitoring Commission. The government hounds journalists and their 

families, carries out summary arrests and uses secret imprisonment in order to prevent unwanted 



25 

 

coverage of its activities. It also uses every possible method to prevent foreign radio and TV 

stations from broadcasting to Iran in Farsi. Foreign media are closely watched and their local 

correspondents risk losing their accreditation at any time. Many foreign journalists were unable to 

get their visas extended in 2011 and had to leave the country. 

 

Israel Israel Israel Israel ----    Israel Defence Forces    

Israel’s armed forces routinely carry out abuses against media workers in the Palestinian 

Territories. Last year, Reporters Without Borders recorded more than 70 cases of violence by IDF 

troops against Palestinian, Israeli and foreign journalists. 

The Palestinian photojournalist Mohammed Othman was seriously wounded by gunfire from an 

Israeli soldier last year near the Beit Hanoun (Erez) border crossing while covering clashes 

between Palestinian youths and Israeli troops on 15 May, the anniversary of the creation of Israel, 

which is marked by Palestinians as “Nakba Day” (Day of Disaster). He was partially paralysed and 

is undergoing rehabilitation in Turkey. 

Although the armed forces carry out some investigations, the abuses committed by soldiers rarely 

lead to a prosecution. Such was the case with the Israeli photographer Mati Milstein, who filed 

complaints against the army’s Alexandroni brigade after he and other photojournalists were the 

target of an attack by soldiers on the outskirts of the West Bank village of Nabi Saleh last July. He 

was received a response from the army in December, saying the soldiers responded appropriately 

to what it considered a “violent and illegal demonstration”. The letter was clearly a stonewalling 

exercise. 

The IDF carried out numerous raids on Palestinian news organizations in the West Bank, which is 

controlled by the Palestinian Authority, on the pretext that they did not have the required licenses. 

Many Palestinian media workers were arrested and at least seven are still in custody. 

The treatment of foreign journalists aboard the Gaza aid flotillas when they were raided by Israeli 

commandos was particularly shocking. In August last year, Israeli authorities banned passengers 

and journalists from boarding a new convoy. Last November, five journalists on board the latest 

flotilla were arrested, together with 22 other passengers. Four were immediately expelled but the 

fifth, a correspondent for the Iranian English-language television station Press TV, was held for 

more than a week. 

 

Palestinian Territories Palestinian Territories Palestinian Territories Palestinian Territories - The Palestinian Authority’s security forces    

Journalists have been paying dearly in the power struggle between Fatah and Hamas in the 

Palestinian Territories since Hamas seized power in the Gaza Strip in June 2007. The media are 

sharply divided between those linked to the Palestinian Authority and those in Hamas-ruled Gaza. 

Arresting journalists has become a way to settle scores. Nobody is spared and the lack of 

agreement between the two movements on holding parliamentary and presidential elections has 

aggravated the situation. 

In the West Bank, the Palestinian Authority’s security forces and intelligence service controlled by 

President Mahmoud Abbas made many arbitrary arrests of pro-Hamas journalists, including about 



26 

 

30 in 2011 working mainly for media outlets affiliated to Hamas who were questioned about their 

work, their sources of funding and their links with officials of the Hamas government. 

In late March, a court in Ramallah extended by 15 days the detention of the journalist Youssef 

Shayeb, who was arrested on 26 March after libel suits were lodged against him by several people 

including the head of the Palestinian diplomatic mission in France, Hael al-Fahoum, and the 

Palestinian foreign minister, Riyad al-Malki. 

The journalist wrote an article published in the Jordanian daily Al-Ghad in January about 

irregularities within the diplomatic mission in France. He was released on bail on 2 April after 

going on hunger strike. 

    

Palestinian territories Palestinian territories Palestinian territories Palestinian territories - Hamas security forces in Gaza    

Journalists have been paying dearly in the power struggle between Fatah and Hamas in the 

Palestinian Territories since Hamas seized power in the Gaza Strip in June 2007. The resulting 

major split in the media was aggravated by the lack of agreement between the two movements on 

holding parliamentary and presidential elections in 2010. 

The Hamas government has made it clear since June 2007 that it wants to control the media in 

Gaza, threatening media freedom. After the Gaza branch of the Union of Palestinian Journalists 

was disbanded, Hamas established a new system of accreditation for all telecommunications and 

Internet companies as well as broadcast media and news agencies based in the Gaza Strip. 

Hamas also enforced a 1996 law under which journalists can be imprisoned for putting out news 

deemed to threaten “national unity.” 

Threats, physical violence and arbitrary arrest and detention by Hamas security forces are 

common. A score of journalists were arrested or roughed up during 2010 by the Hamas interior 

ministry’s security service. Such measures oblige Palestinian journalists to censor themselves. In 

mid-March last year, security forces harshly broke up meetings in the centre of Gaza City 

organised by the “March 15 Coalition” calling for reconciliation between Hamas and Fatah, and 

arrested and beat journalists, including about 20 on 15 March 2011. Security forces raided many 

local and foreign media offices looking for photos of the crackdown. 

Since last October, the head office of the Union of Palestinian Journalists in Gaza has been 

occupied by dozens of journalists affiliated to Hamas and Islamic Jihad. The group seized the 

premises and evicted the staff, confiscating their mobile telephones and proclaiming themselves 

the new management. Their action was a damaging blow against journalists’ independence. 

The Gaza interior minister imposed new regulations on 25 September making access to the Gaza 

Strip more difficult for foreign journalists. Since then, any foreigner wishing to enter the territory via 

the Erez and Rafah crossing points must obtain prior authorization from the interior ministry in 

Gaza. Journalists must complete an application and give the name of a guarantor in the territory. 

Such a tactic is a blow against the free movement of journalists. 



27 

 

    

SaudiSaudiSaudiSaudi----Arabien Arabien Arabien Arabien - Abdallah Ibn Al-Saud 

King    

The country’s sixth king, Abdallah ibn Abdulaziz Al-Saud, came to the throne in August 2005 and 

his regime has wavered between repression and openness. Political activists and journalists have 

been arrested but the country’s first local elections have been held. 

The royal family’s hold on the state and the supremacy of its Wahabi ideology is based on total 

control of news. No laws protect freedom of expression and self-censorship is the rule. Stability-

threatening regional unrest and the fight against terrorism are used to justify curbing basic 

freedoms. Visiting foreign journalists are always accompanied by government officials who report 

back on what they do. 

Saudi Arabia is one the world’s most repressive countries towards the Internet. New restrictions 

came into force on 1 January 2011, adding to laws passed in 2007. More than 400,000 

websites are currently blocked. Far from trying to hide from what they are doing, the Saudi 

authorities embrace the censorship policy as being necessary to maintain social order. 

Since the onset of the Middle East uprisings and the start of the protest movement in neighbouring 

Bahrain, the Riyadh government has striven to prevent a similar movement from reaching Saudi 

Arabia. 

Access to Saudi websites that sprung up in the wake of the Tunisian and Egyptian revolutions 

calling for reforms (http://dawlaty.info/ and http://www.saudireform.com/) were blocked, along 

with a Facebook page, “Revolutionary Nostalgia," which also urges reform. Foreign journalists 

were also banned from covering protests in the eastern part of the country. 

In March last year the monarch promised to improve living and working conditions and health 

care for Saudis, but at the same time exceptional measures were brought in to avoid the risk of 

“destabilizing society”. In October 2011, three Web television journalists were arrested and held 

for several days after the broadcast of a report in the series "Malub Aleyna" on the living conditions 

of the poorest people in the Saudi capital. The website of the Dutch radio station Radio Nederland 

was blocked after it published an article on the ill-treatment of immigrants in Saudi Arabia. 

Evidence of the authorities’ unbending intolerance of freedom of expression was the imprisonment 

of the journalist Hamza Kashgari for having expressed a personal opinion online. He faces a 

possible death sentence for tweets that the authorities regard as blasphemous. 

    

Syria Syria Syria Syria ----    Bashar Al-Assad 

President    

Since the start of popular protests in mid-March 2011, brutality towards civilians, including those 

working in the media, has continued to increase. Bashar Al-Assad and his government have 

imposed a total information blackout while promoting their own propaganda. The Syrian predator 

and his cronies are waging an information war, using disinformation as a weapon. 



28 

 

Journalists, bloggers, citizens and activists-turned-journalists pay daily for their commitment to 

exposing atrocities. Thirteen have been killed in the course of their work since the start of the 

uprising, including four foreign reporters. 

Syrian journalists, bloggers and activists are regularly followed, arrested and tortured. Many are 

unaccounted for. Ordinary citizens who have had contact with foreign news organizations are also 

targeted. More than 30 professional and amateur media workers are behind bars. 

For the foreign media, visas have virtually dried up. The carefully chosen few who receive an entry 

permit are flanked by mukhabarat (intelligence service) agents and have no freedom of movement. 

Most of the others take their lives in their hands enter the country illegally. In March this year, the 

information minister openly threatened to take steps against Arab and foreign media organizations 

and their correspondents who entered Syria illegally, and against anyone who worked with them. 

On the Web, the cyber army responsible for tracking cyber dissidents on social networking sites 

has redoubled its activities. Its members flood Web pages and sites supporting the demonstrators 

with pro-Assad messages. Twitter accounts have been created to interfere with information 

provided by the hashtag #Syria. 

The cyber army also seeks to discredit the popular uprising by posting appeals for violence on the 

pages of government opponents and pretending they are the work of protesters. In order to monitor 

dissidents, the authorities obtain their personal details using phishing techniques by creating fake 

login pages on Facebook and Twitter. 

 

 

 


