
World Press Freedom Day 2014
RWB PUBLISHES PROFILES OF “100 INFORMATION HEROES”

For the first time ever, Reporters Without Borders is publishing a list of profiles of “100 information heroes” 
for World Press Freedom Day (3 May).
 
Through their courageous work or activism, these “100 heroes” help to promote the freedom enshrined 
in article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, the freedom to “to seek, receive and impart 
information and ideas through any media and regardless of frontiers.” They put their ideals in the service of 
the common good. They serve as examples.
 
“World Press Freedom Day, which Reporters Without Borders helped to create, should be an occasion 
for paying tribute to the courage of the journalists and bloggers who constantly sacrifice their safety and 
sometimes their lives to their vocation,” said Reporters Without Borders secretary-general Christophe 
Deloire.
 
“These ‘information heroes’ are a source of inspiration to all men and men who aspire to freedom. Without 
their determination and the determination of all those like them, it would be simply impossible to extend the 
domain of freedom.
 
“This obviously non-exhaustive list pays homage not only to the 100 famous and less well known people 
on it, but also to all the professional and non-professional journalists who constantly help to shed light 
on the world and cover every aspect of its reality. This initiative aims to show that the fight for freedom of 
information requires not only active support for the victims of abuses but also the promotion of those who 
can serve as models.”
 
The list of “100 information heroes” comprises women and men of almost all ages (25 to 75) and 65 
nations. The youngest, Oudom Tat, is Cambodian and the oldest, Muhammed Ziauddin, is Pakistani. Iran, 
Russia, China, Eritrea, Azerbaijan, Mexico and Vietnam are each represented by at least three heroes.
 
The lists includes such varied figures as Anabel Hernandez, the author of a bestseller on the collusion 
between Mexican politicians and organized crime, Ismail Saymaz, a Turkish journalist who has been 
prosecuted a score of times for his reporting, Hassan Ruvakuki, who was jailed for 15 months in Burundi 
for interviewing members of a rebel movement, and Gerard Ryle, the head of International Consortium of 
Investigative Journalists, who has contributed to the emergence of global investigative journalism.



Some work in democracies. They include Glenn Greenwald and Laura Poitras, US citizens who were 
responsible for revealing the mass electronic surveillance methods used by the US and British intelligence 
agencies. Others, such as the Iranian journalist Jila Bani Yaghoob, work under the most authoritarian 
regimes.
 
Not all are professional journalists. The Vietnamese citizen-journalist Le Ngoc Thanh, for example, is also 
a Catholic priest. Many, such as Lirio Abbate, a specialist in the Sicilian mafia, have focused on covering 
corruption and organized crime. This is the case with Peter John Jaban, a Malaysian radio programme host 
who spent years in self-exile on London, Serhiy Lechtchenko, an investigative journalist from Ukraine, and 
Assen Yordanov, a Bulgarian journalist who has been repeatedly threatened.
 
The profiles also include activists like María Pía Matta, who has worked for nearly ten years for the World 
Association of Community Radio Broadcasters (AMARC), defending the freedom of community radio 
stations in Latin America.
 
Courage is the common denominator. In Uzbekistan, the authorities had no compunction about torturing 
Muhammad Bekzhanov to extract a confession. In Eritrea, ranked last in the 2014 Reporters Without 
Borders press freedom index for the seventh year running, Dawit Isaac has languished in the dictator 
Issayas Afeworki’s jails for the past 13 years. Mazen Darwish, founder of the Syrian Centre for Media and 
Freedom of Expression and winner of the RWB press freedom prize in 2012, has been held for more than 
two years by the Assad regime.

NAJIBA AYUBI
Afghanistan / Asia-Pacific

Journalist, activist and woman 
– Najiba Ayubi has a lot of 
handicaps in a country famed for 
its warlords. But the managing 
director of The Killid Group – a 
non-profit media network that 
includes two of the country’s 
most popular magazines (Killid 
Weekly and Mursal Weekly) and 
eight radio stations with a total of 
12 million listeners – does not let 
herself be intimidated. When a 
police chief told her, “You realize 
you are a woman, don’t you,” she 
responded by broadcasting the 
report he wanted to suppress. 

When two gunmen burst into her 
home and terrified her mother, 
she reacted as she does to all 
threats – without fear. In 2013, 
the International Women’s Media 
Foundation gave her its Courage 
in Journalism Award.

ZAW PHAY
Burma / Asia-Pacific

Zaw Phay is an experienced 
journalist who started out as a 
clandestine video reporter for 
Democratic Voice of Burma 
(now DVB Multimedia Group) 
during the Saffron Revolution 
in 2007. He is also a former 

political prisoner who was given 
a three-year jail sentence in 2010 
for filming “without permission” 
while investigating a water 
shortage in Nat Mauk, in the 
central Magway region. Released 
in a January 2012 amnesty, 
he went back to work at once. 
His journalistic dedication got 
him into trouble a few months 
later when he investigated a 
Japanese-funded scholarship 
programme in Magway. A local 
education department official 
filed a complaint accusing him 
of trespassing on government 
property and disturbing a civil 
servant in the course of his 
duties. In April 2014, almost two 
years after the complaint, Zaw 
Phay was sentenced to a year 
in prison under articles 448 and 
353 of the penal code. He is 
currently serving the sentence in 
Thet prison.



ASSEN YORDANOV
Bulgaria / European union & 
Balkans

The news website Bivol.bg 
(Buffalo) that Assen Yordanov 
founded with Atanas Chobanov 
in October 2010 quickly made 
a name for itself with exclusives 
about corruption, flaws in the 
judicial system and collusion 
between politicians and 
organized crime in Bulgaria. A 
few months later, it became the 
official WikiLeaks partner for 
the publication of leaked US 
diplomatic cables about Bulgaria 
and its Balkan neighbours. In 
the summer of 2011, Yordanov 
began organizing courses for 
local journalists on protecting 
communications against the 
phone tapping and hacking 
that is often practiced by the 
Bulgarian authorities. The 
site survives thanks to the 
enthusiasm of its journalists 
and to fundraising initiatives. 
Advertisers obviously steer clear 
of it because they fear upsetting 
the powerful people targeted by 
its investigative reporting.

CLAUDIA DUQUE
Colombia / The Americas

There’s no respite in Colombia 
for those who try to cover 

enforced disappearances, the 
recruitment of child soldiers, 
the failure to punish crimes 
of violence and the infiltration 
of government services by 
paramilitary groups. Leading 
investigative journalist Claudia 
Duque has often found this 
to her cost since 2001, when 
she was kidnapped by officials 
with the Administrative Security 
Department (DAS), Colombia’s 
main intelligence agency. After 
the DAS spied on her while 
pretending to protect her, she 
fled abroad from 2004 to 2006. 
Following her return, she and 
her 10-year-old daughter were 
the target of death threats in 
2008, so she fled abroad again, 
returning later the same year. 
She continues to report for 
Radio Nizkor, Latin America’s 
leading online human rights radio 
station.

DAWIT ISAAC
Eritrea / Africa

Is Dawit Isaac still alive? A 
journalist, poet and naturalized 
Swedish citizen, he returned 
to serve “free Eritrea” and 
to launch Setit, a pro-reform 
newspaper. But since his arrest 
in September 2001, he has 
been subjected to a slow death 
in the burning hot containers 
used for holding prisoners in 
Eiraeiro, a detention centre in 
Northern Red Sea province. Held 
without a trial, without a lawyer 
and without the right to visits, 
like thousands of government 
opponents and dozens of other 
journalists, of whom at least four 
have died in detention, he is one 
the countless victims of Issayas 
Afewerki’s monstrous regime, 
which reigns with impunity. In the 
deafening silence surrounding 

Eritrea, hope of saving Isaac is 
slim. The African Commission 
on Human and Peoples’ Rights 
began examining his case in 
2013.

RODNEY SIEH
Liberia / Africa

Rodney D. Sieh has seen a lot. 
In Liberia during the terrible civil 
war that began in 1989, where 
he would cover massacres from 
the front line for the Monrovia 
Daily News. In Gambia, where 
he sought refuge in 1992 
and reported for his uncle 
Kenneth Best’s Daily Observer 
newspaper about the deaths and 
disappearances that followed 
Yahya Jammeh’s coup d’état. In 
London, where he fled in 1994 
to escape the man who is still 
Gambia’s dictator. In the United 
States, where he garnered 
journalism diplomas and worked 
for many newspapers. And back 
in Liberia, where he launched the 
country’s most popular and hard-
hitting news website and then 
newspaper, FrontPage Africa, 
in 2005. It’s no surprise that its 
coverage of elite corruption and 
social injustices have brought 
him problems, including jail and 
a three-month ban in 2013. But 
he’s used to it.



PETER JOHN JABAN
Malaysia / Asia-Pacific

Known by the pseudonym of 
“Papa Orang Utan,” Peter John 
Jaban is the voice of Radio 
Free Sarawak, a London-based 
shortwave radio station that 
broadcasts to local communities 
in the jungles of the Malaysian 
province of Sarawak, on the 
island of Borneo. A member 
of Sarawak’s Iban community, 
Jaban already defied the 
authorities by turning his 
previous radio station into a 
forum for criticizing exploitation 
and expropriation of the native 
population by the associates 
of Sarawak’s billionaire chief 
minister Taib Mahmud. Radio 
Free Sarawak has to operate 
clandestinely in Sarawak, 
where the authorities regard 
it as “seditious,” jamming its 
broadcasts and hacking its 
website in an attempt to prevent 
it from spreading its “lies” and 
“poisoning the spirit of the 
people.” Since returning to 
Sarawak in 2012, Jaban has 
lived in constant fear of being 
arrested but that doesn’t stop 
him from commenting ironically: 
“I much appreciate the honour 
of this recognition, not least 
because it may be useful if I am 
arrested.”

MARIYATH MOHAMED
Maldives / Asia-Pacific

Your sister has hanged herself 
and we can help you do the 
same.” This is the kind of threat 
that 29-year-old Mariyath 
Mohammed gets in return 
for her commitment to freely 
reported news. After a spell at 
HFM Radio, she joined Minivan 
News, one of Maldives’ few 
independent news websites, 
in 2012. At a time of political 
turmoil, she set about shedding 
light on an explosive issue that 
all other media have carefully 
avoided – the growing influence 
of radical Islamist groups. During 
the first five months of 2013, 
she was constantly followed, 
threatened and attacked – on 
one occasion by men armed with 
a steel bar. But her resolve is 
unshaken. Her recent coverage 
of the sentence of 100 lashes 
that was passed on a 15-year-
old girl shocked the international 
community and led to the 
sentence being rescinded.

ALI ANOUZLA 
Morroco / MENA

The editor of the Arabic-language 
version of the news website 
Lakome, Ali Anouzla was 
arrested in September 2013 
just for posting a link to the blog 
of a journalist with the Spanish 
daily El País that in turn had a 
link to a video in which Al-Qaeda 
in the Islamic Maghreb (AQIM) 
threatened Morocco. Although 
released after five weeks, he 
still faces up to 20 years in 
prison under Morocco’s anti-
terrorism law. One more judicial 
headache for a journalist who 
has specialized in criticizing King 
Mohammed and his regime. It 

was Anouzla who, in July 2013, 
revealed that a serial child rapist 
was among the 49 convicted 
Spaniards to get a royal pardon 
under an agreement with Spain’s 
King Juan Carlos. He has also 
criticized King Mohammed’s 
lavish spending and long 
absences, and the corruption 
among those around him. He 
says he is ready to pay the price 
of fighting against “the wall of 
fear.”

ANABEL HERNÁNDEZ
Mexico / The Americas

Despite her father’s abduction 
and murder in December 2000, 
Anabel Hernández broke a 
story the following year that 
led to a major investigation into 
embezzlement at the highest 
level of government. Her 
coverage of this scandal, known 
as Toallagate, won her Mexico’s 
National Journalism Award in 
2002. She went on to spend five 
years researching Los señores 
del Narco, a book about the 
complicity of politicians, military 
and businessmen in the drug 
trade. It was a bestseller, with 
100,000 copies sold in 2010, 
but resulted in her having to be 
assigned police bodyguards. 
However, the protection is far 
from perfect: her family and 
home have been attacked twice 
and some of her sources have 
been threatened, jailed or killed.
Nowadays she reports for the 
magazine Proceso and the online 
newspaper Reporte Indigo.



MUHAMMAD BEKJANOV
Uzbekistan / Eastern Europe 
and Central Asia

Muhammad Bekzhanov is one 
of the world’s longest held 
journalists. Until he had to flee 
abroad in 1994, he edited Erk 
(Freedom), a newspaper that 
was President Islam Karimov’s 
leading media critic. After the 
government blaming a series of 
bombings in Tashkent in 1999 
on pro-democracy groups as 
well as armed Islamists, it got 
the Ukrainian authorities to 
extradite him back to Uzbekistan, 
where he was tortured into 
signing a “confession” and was 
sentenced to 15 years in prison. 
When an Islamist militant said 
he was tortured into implicating 
Bekzhanov, the authorities 
“reduced” Bekzhanov’s jail term 
to 13 years. But in January 2012, 
just days before he was due to 
be freed, he was given another 
four years and eight months in 
jail on a charge of disobeying 
prison officials. According to 
recent reports, he is now in a 
grim prison in the southern city of 
Kasan, deaf in one ear as a result 
of mistreatment and suffering 
from tuberculosis.

MAZEN DARWISH
Syria / MENA

Human rights lawyer Mazen 
Darwish’s voice ceased to be 
heard more than two years ago 
in the Syrian hell that has already 
consumed more than 150,000 
lives. He and his two assistants 
at the Syrian Centre for Media 
and Freedom of Expression 
(SCM), Hussein Ghareer and 
Hani Al-Zitani, are being held 
on terrorism charges because 
of their peaceful commitment 
to freedom of expression and 
information. Subjected to torture, 
mistreatment and denial of 
medical attention since their 
arrest on 16 February 2012, they 
are now being held in the central 
Damascus prison pending trial. 
Winner of the Reporters Without 
Borders Press Freedom Prize in 
2012, Darwish had already been 
arrested by Bashar Al-Assad’s 
police three times in the past. 
But, as he said at the time, “no 
prison is big enough to contain 
free speech.”

ERIC TOPONA
Tchad / Africa

On 3 May 2013, World Press 
Freedom Day, radio journalist 
and human rights defender Eric 
Topona said media freedom was 
beginning to become a reality 
in Chad. But, three days later, 
he was arrested in a roundup 
of journalists and government 
opponents and spent more than 
100 days in prison awaiting trial. 
The conditions in the prison 
were “atrocious,” he reported 
afterwards. He finally got a three-
year suspended jail sentence 
for “threatening constitutional 
order” and initially resumed his 
journalistic work on his release. 
But, in December 2013, he 
realized he could no longer 
continue working as a journalist 

under President Idriss Déby and 
moved to the German city of 
Bonn, where has resumed his 
professional relationship with 
Deutsche Welle.

ISMAIL SAYMAZ
Turkey / Eastern Europe and 
Central Asia

A reporter for the newspaper 
Radikal, Ismail Saymaz was 
covering a nationwide wave of 
demonstrations in the summer 
of 2013 when he found proof 
that it was shopkeepers and 
plainclothes policemen who 
had beaten a young protester 
to death in the western city of 
Eskisehir. As a result, he was 
threatened by the local prefect, 
who had said he could have 
been killed by other protesters. 
Saymaz is used to such threats. 
His articles and books have 
tackled all the most sensitive 
subjects, including the “deep 
state,” the Ergenekon conspiracy 
and political manipulation of the 
judicial system. He has been 
sued around 20 times and has 
been the target of virulent verbal 
attacks by government officials 
and the far right. Despite a lively 
media landscape, independent 
journalism in Turkey needs a 
vocation. At least 131 journalists 
have been fired or forced to 
resign in 2013 and at least 13 
are being held in connection with 
their reporting. Some have been 
held for several years.



DANISH KAROKHEL
Afghanistan / Asia-Pacific 

Promoting human rights, calling 
the government and elites 
to account and encouraging 
participation in public life – these 
are the three pillars of Pajhwok 
Afghan News, the independent 
news agency that Danish 
Karokhel created ten years ago. 
Under his leadership, PAN’s 
Kabul headquarters and its 
eight regional bureaux produce 
an average of 40 dispatches a 
day in Pashto, Dari and English. 
“Reports that are accurate, 
timely, balanced, correctly 
sourced and corroborated and 
relevant to their public,” his article 
of faith says. This is a challenge 
in any country but, even amid 
Afghanistan’s chaos, Karokhel is 
up to the task.

ALI DILEM
Algérie / MENA

Ali Dilem knows only too well that 
it’s not easy to be a cartoonist in 
Algeria. He has long worked in 
difficult circumstances, drawing 
political cartoons for the Algerian 
daily newspaper Liberté and the 
TV5 program Monde Kiosque. 
He has regularly received death 
threats and has spent nine years 
in prison after being tried for 
defamation. In 2001, he had 
the dubious honour of seeing 
his name attached to a series 
of amendments to the Algerian 
criminal code that provide for 
prison sentences of up to a year 
for journalists. However, Dilem 
never gave up. His drawings 
have won some 20 international 
prizes including the 2005 Press 
Freedom Trophy awarded by 
France’s Limousin Press Club 
and Reporters Without Borders. 
He was also appointed Chevalier 
des Arts et des Lettres in 2010.

QUEIRÓS ANASTÁCIO 
CHILUVIA
Angola / AAfrica

Working illegally as a journalist 
was among the charges brought 
against Queirós Anastácio 
Chiluvia, news director of 
the opposition radio station 

Despertar, in February this 
year. It all began when the 
journalist went past a police 
station in a suburb of Luanda 
when he heard calls for help 
from detainees in the cells. 
Having tried unsuccessfully 
to obtain information from the 
police officers, he recorded the 
prisoners’ calls and broadcast 
them on his station’s airwaves. 
They were asking for medical 
assistance for a fellow prisoner 
who was dying of tuberculosis 
in an overcrowded cell. Chiluvia 
was immediately arrested and 
brought before a judge who 
gave him a six-month suspended 
sentence for defamation, 
offending the police and working 
illegally as a journalist. That is 
the price paid by a journalist in 
Angola for using the media to 
try to save a life. Chiluvia is still 
involved with Despertar radio, 
an essential counterweight in 
a country where freedom of 
speech can be easily denied.

GERARD RYLE
Australia / Asia-Pacific

It all begins with a revolutionary 
pill that you dissolve in the tank 
of your car, which was supposed 
to reduce fuel consumption and 
cut exhaust emissions to zero. It 
set off a gold rush. The Australian 
company that claimed to market 
it raised more than 100 million 
dollars. The scam was exposed 
by the Australian investigative 
journalist, Gerard Ryle. During 
his investigation he ran into the 
tax haven secrecy of the British 
Virgin Islands. At the time, he 
did not realize that he would be 
the one to break the secrecy. 
Soon after the results of his 
work were published, in summer 
2011, the journalist received a 
mysterious package. It contained 
a hard disk containing 2.5 
million files going back some 30 
years and tracking the histories 
of offshore accounts of nearly 
130,000 people living in 170 
countries. It was a huge quantity 
of data, 170 times bigger than 
the release by WikiLeaks of 
diplomatic cables, known as 
Cablegate, Two years later, in 
2013, Offshore Leaks was finally 
published, sending political 

shockwaves around the world. 
The investigation was the result 
of a joint effort by journalists 
working in 46 different countries, 
coordinated by the International 
Consortium of Investigate 
Journalists which Lyle heads. 
Today he is the driving force 
behind a type of journalism that 
crosses borders and language 
barriers, and he embodies the 
future of investigative journalism 
worldwide.

JULIAN ASSANGE
Australia / Asia-Pacific

Julian Assange divides 
opinion – some see him as 
an advocate of transparency, 
others as a terrorist. The 
reports published by WikiLeaks, 
created by Assange in 2006 
and specialising in leaking 
government documents, have 
made him an enemy of the 
US government.  In its War 
Logs, comprising hundreds of 
thousands of US documents 
about Afghanistan and the war in 
Iraq, WikiLeaks discloses human 
rights abuses by the US army 
under the Bush administration. 
Among them are photos of 
the deaths of two Reuters 
journalists killed by US troops in 
Kabul. In forcing governments 
to face their responsibilities by 
publishing such embarrassing 
information, Assange has 
become a symbolic victim of a 
system that too easily confuses 
journalism with terrorism. Holed 
up in the Ecuadorean embassy 
in London since August 2012, 
Assange says he believes in the 
transparency of the state but not 
in the transparency of individuals.



GANIMAT ZAHID
Azerbaijan / Eastern Europe 
and Central Asia

Ganimat Zahid, who has 
already served two years and 
a half in prison on a ridiculous 
pretext, knows that freedom is 
hard-fought. The newspaper 
he runs, Azadliq (“freedom” 
in Azeri), is one of the last 
remaining opposition titles still 
standing in a ravaged media 
landscape. Squeezed by fines 
and deprived of income by the 
press distribution monopoly, it is 
struggling to survive. However, 
the fight itself was not the be-all 
and end-all for Zahid. In 2012 
he undertook to break the wall 
of censorship that prevailed 
in Azerbaijan’s broadcast 
media. With few resources he 
launched the television program 
“Azerbaijan Hour” which is 
broadcast by satellite for a few 
hours every week from abroad. 
The transmission was jammed 
and kicked off the satellite which 
first relayed it but, undeterred, 
Zahid managed to relaunch it. 
Since then, he has stayed away 
from Azerbaijan for the time 
being. The threats that made him 
decide to take his family out of 
the country seem unlikely to end 
soon.

KHADIJA ISMAÏLOVA
Azerbaijan / Eastern Europe 
and Central Asia

Sentenced last year to sweep 
the streets for taking part in an 
unauthorized demonstration, 
investigative journalist Khadija 
Ismayilova said with a smile she 
would be “cleaning this country 
of filth”, something she was quite 
used to. Ismayilova is known for 
her in-depth investigations into 
corruption at the highest levels 
of government. These include 
the presidential clan’s hold on 
the most profitable sectors of 
the economy and its investments 
in tax havens. A former head of 
the Azerbaijani service of Radio 
Free Europe / Radio Liberty, she 
works with a number of news 
organizations and her activities 
also extend to the international 
investigative journalism 
consortium, the Organized 
Crime and Corruption Reporting 

Project.  The personal risk is 
considerable. In 2012 and 2013 
she was the target of a smear 
campaign and blackmail attempt 
using explicit video footage. In 
February this year, there was a 
change of tactics and she was 
accused of spying. According 
to the public prosecutor who 
questioned her for three days in 
succession, she was alleged to 
have passed on state secrets 
to the US Congress. However, 
it would take more than that 
to persuade her to call off her 
investigations.

MALAHAT NASIBOVA
Azerbaijan / Eastern Europe 
and Central Asia

When journalists began 
interviewing the relatives of a 
man found dead at the local 
office of the Ministry of National 
Security (MNS) in the isolated 
region of Nakhchivan in August 
2011, MNS officers intervened, 
grabbing at their microphones 
and cameras. One of the 
reporters, Malahat Nasibova of 
the independent news agency 
Turan, was branded an “enemy 
of the people.” It was just the 
start. She received many death 
threats in the following weeks 
because of her obstinacy in 
pursuing the story. Exposed to all 
kinds of harassment during 15 
years of fighting for freedom of 
information, she has never been 
deterred. In a region known as 
“Azerbaijan’s North Korea” for its 
repression and lack of pluralism, 
she tackles any subject head-
on including corruption, human 
rights violations, public health 
issues and electoral fraud. She 
also pursues all these issues 
through the Resources Centre 
for Democracy and NGO 
Development, which she created 
in 2002.

AHMED HUMEIDAN
Bahrain / MENA

Accusing a journalist of 
attacking a police station is 
unprecedented. But that’s what 
happened to the 26-year-old 
photographer Ahmed Humeidan. 
He was arrested on 29 

December 2012 for supposedly 
“storming” a police station on the 
small island of Sitra, in Bahrain, 
although he was not there at 
the time of the incident. This 
well-known photographer has 
languished in a cell ever since, 
subjected to death threats and 
psychological torture. No doctor 
has been allowed to examine 
him. He was given a 10-year 
jail sentence on 26 March 
2014 – no doubt to show that 
Sheikh Hamad bin Isa Al Khalifa 
has regained full control of the 
country and its media since the 
brutally repressed protests of 
2011.

ALI ABDULEMAM
Bahrain / MENA

Ali Abdulemam is a pioneer. 
In 1999, he created Bahrain 
Online, his country’s first pro-
democracy forum and a very 
popular one. For his pains, 
he was arrested, beaten and 
tortured several times for 
“publishing false information.” He 
was released for the last time on 
23 February 2011, a week after 
a “Day of Anger” began a series 
of peaceful protests in Manama 
that ended up being crushed 
violently. A wary person, he fled 
just before the police came to 
his home to arrest him again. 
In June 2011, a military court 
sentenced him in absentia to 15 
years on charges of conspiracy 
and participating in an attempted 
coup d’état. He now lives in exile 
in the United Kingdom, where he 
continues his fight.

ASIF MOHIUDDIN
Bangladesh / Asia-Pacific

“They wanted to take me to 
the town centre of Motijheel 
for a public lynching.” “They” 
are activists of Hefazat-e-Islam, 
a coalition of fundamentalist 
madrasas supported by the 
Jamaat-e-Islami party. In May 
2013, a million of them gathered 
in the centre of the Bangladeshi 
capital, Dhaka, to call for the 
death penalty for atheist and 
secular bloggers, who include 
the blogger Asif Mohiuddin. Big 
rewards were offered for anyone



who would behead them. 
Through his articles on religious 
fundamentalism, education 
policy, religious institutions, 
the oppression of women and 
the sharia, Mohiuddin evolved 
from free thinker to public 
enemy number one.  He has 
been stabbed by extremists 
and detained several times 
by the authorities over his 
“blasphemous” blog posts. His 
blog has been censored and 
he could face up to 14 years 
in prison. However, he has not 
given up the fight. In exile for 
the moment, he is continuing his 
mission to inform the public.

ANDRZEJ POCZOBUT
Belarus / Eastern Europe and 
Central Asia

Describing Alexander 
Lukashenko as a dictator is 
risky. In the past decade some 
10 people have received jail 
sentences for insulting the 
Belarussian head of state in this 
way. However, it is a matter of 
principle for Andrzej Poczobut to 
call a spade a spade. Between 
2011 and 2012, the life of the 
Belarussian journalist, an ethnic 
Pole, has been punctuated by 
arrests, raids and summonses. 
The authorities accused him of 
taking part in pro-democracy 
protests in December 2010 
which he was covering, and he 
was first fined then imprisoned 
for two weeks. During 
questioning he was beaten 
and his credentials were later 
seized. However, he continues 
to criticize the government in his 
stories for the Polish newspaper 
Gazeta Wyborcza, as well as on 
independent Belarussian news 
sites and in his own blog. He 
was remanded in custody for 
three months before being given 
a suspended three-year prison 
sentence for defamation in July 
2011. He was arrested again the 
following year for writing columns 
criticizing the government’s 
response to the bombing on the 
Minsk metro. He was cleared of 
these charges in March 2013 
but his suspended sentence 
remained in effect and he was 
banned from leaving the country 
until the sentence was lifted last 

autumn for “good behaviour”. 
As a gesture of defiance, the 
journalist took advantage of this 
to travel to Warsaw to launch his 
scathing book about the rise to 
power and reign of Lukashenko 
entitled “The Belarus System”.

ZHANNA LITVINA
Belarus / Eastern Europe and 
Central Asia

The name Zhanna Litvina is 
familiar among the independent 
journalists still left in Belarus. 
The Belarus Association of 
Journalists (BAJ), which she 
founded in 1995, has provided 
critical support, such as legal 
assistance, documentation 
of press freedom violations, 
vocational training, advocacy for 
legislative reform, in the face of 
daily abuses by “Europe’s last 
dictatorship”. The BAJ’s tireless 
struggle has earned it numerous 
awards, including the European 
Parliament’s Sakharov Prize, and 
Litvina is its perfect incarnation. 
She was editor at a state radio 
station during the years of 
perestroika in the Soviet Union 
and set a new, liberal tone. The 
station was closed down on the 
eve of the presidential election 
in 1995, which swept Alexander 
Lukashenko to power. Litvina 
then launched her own privately 
owned radio station, and when 
this, too, was taken off air, she 
began broadcasting from Poland. 
Being president of the BAJ is no 
easy matter. In an atmosphere of 
growing repression, Litvina was 
the target of a smear campaign 
on state television in February 
2012. In the ensuing months, 
she was banned from leaving 
the country. However, the BAJ 
pursued its unequal struggle. 
Today it has more than 1,000 
members and five regional 
branches, as well as its head 
office in Minsk.

LÚCIO FLÁVIO PINTO
Brazil / The Americas

For more than 25 years, Lúcio 
Flávio Pinto has been the one-
man editorial team of Jornal 
Pessoal (Personal Newspaper), 
a fearless, ad-less 12-page 

bimonthly that he writes and 
distributes on the streets of 
Belém, in the northern state of 
Pará. Trained as a sociologist 
and stubborn journalist by 
conviction, he stormed out of 
the daily O Liberal in 1987 
when it refused to print his 
investigative piece on the 
implication of two businessmen 
in a parliamentarian’s murder. 
After exposing O Liberal’s murky 
finances in 2005, he was beaten 
up by the owner’s son and then 
the courts prevented him from 
following their trial on tax evasion 
charges. But death threats and 
more than 30 lawsuits have not 
stopped him from continuing 
to write about drug trafficking, 
deforestation and corruption.

HASSAN RUVAKUKI
Burundi / Africa

Hassan Ruvakuki is among 
those journalists who are not 
afraid to get close to the story. 
He works as a correspondent 
for the Swahili service of Radio 
France Internationale and as 
a reporter for the local station 
Bonesha FM. In November 
2011, he took it upon himself 
to cover the formation of a new 
Burundian rebel group. He was 
subsequently accused by the 
authorities of being a member of 
the group and was sentenced 
to life imprisonment for 
“participating in terrorist activity”. 
His sentence was reduced to 
three years on appeal and the 
charge was downgraded to 
“participating in an association 
formed with the aim of attacking 
persons and property” after he 
won support from civil society 
organizations, African news 
organizations and international 
NGOs including Reporters 
Without Borders. In March last 
year he was released on parole 
after spending 15 months in 
prison. The name of this hero 
of the press has not yet been 
officially cleared.



OUDOM TAT
Cambodia / Asia-Pacific

Oudom Tat has taken an interest 
in journalism and photography 
ever since he was a boy 
delivering newspapers in Phnom 
Penh. After working for an NGO, 
he became a fixer for foreign 
reporters, especially those who 
wanted to cover land conflicts 
in the capital and provinces. 
In 2011, he joined Voice of 
Democracy, one of the few 
independent radio stations that 
dare to criticize the government. 
Working as a photojournalist, 
he covered many sensitive 
stories that the government 
would rather conceal, such 
as conditions for workers in 
Cambodia’s key garment sector, 
protests by people evicted from 
their land, or campaigns for 
land rights. As a result of his 
reporting and dedication, he has 
been threatened and attacked 
repeatedly since the start of 
2013, both by unidentified men 
in civilian dress and government 
officials. Despite the danger, he 
is more determined than ever to 
promote justice and human rights 
in Cambodia.

MARÍA PÍA MATTA
Chile / The Americas

María Pía Matta is a campaigner 
for the rights of women and 
indigenous groups and for more 
than 20 years has personified the 
independent station Radio Tierra, 
which broadcasts from Santiago 
with the goal of strengthening 
social dialogue among local 
communities. In 2003 she was 
appointed Vice-President of 
the South American branch 
of the World Association of 
Community Radio Broadcasters 
(AMARC). She carries out fact-
finding missions on freedom 
of expression in areas of 
conflict in Colombia, Haiti and 
Venezuela.  In Chile, she does 
similar work in areas dominated 
by traditional Mapuche culture.  
Her commitment has made her a 
pioneer campaigner on behalf of 
community radio and TV stations, 
which have become beacons 
of freedom of expression in 
South America.  Matta became 

international president of the 
AMARC in 2010 and helps to 
develop the right to information 
and promote dialogue between 
civil society and governments.

MIREYA MANQUEPILLÁN 
HUANQUIL
Chile / The Americas

A member of the Mapuche 
indigenous community, 
like 4 per cent of Chileans, 
Mireya Manquepillán has 
been prosecuted for using an 
unauthorized frequency as the 
manager of Kimche Mapu, 
a community radio station 
covering the Los Rios region, 
800 km south of Santiago. She 
testified to the UN Committee 
on the Elimination of Racial 
Discrimination in August 2013 
that her case reflected the plight 
of indigenous communities in 
Bolivia, Peru, Brazil, Honduras, 
Guatemala and Mexico. The 
Chilean government immediately 
announced an indigenous 
broadcasting plan for 2014-16. 
But the promised creation of 30 
new radio stations, 10 million 
pesos (15,000 euros) in funding 
and a pilot project with Kimche 
Mapu have yet to materialize. 
“It was just an announcement 
to make an impact, and nothing 
more,” Mireya said.

HUANG QI
China / Asia-Pacific

Creator of China’s first human 
rights news website in 1998 and 
winner of the Reporters Without 
Borders Cyber-Freedom Prize in 
2004, Huang Qi has spent eight 
of the past 14 years in prison. He 
was jailed in 2000 for “inciting 
subversion” and again in 2008 
on a charge of “possessing state 
secrets”, for gathering information 
to help parents of the victims 
of the Sichuan earthquake. 
With the help of thousands of 
volunteers, his 64tianwang.com 
website has done extraordinary 
work over the past 16 years, 
publishing information about tens 
of thousands of human rights 
violations and helping to win at 
least 10 billion yuan (more than 
a billion euros) in compensation 

for victims throughout China. 
Seven of the site’s contributors 
are currently detained and 
Huang himself is the target of a 
new investigation orchestrated 
by the Beijing public security 
department. But, despite close 
surveillance, he continues to 
work tirelessly to bring justice to 
his compatriots.

LI JIANJUN
China / Asia-Pacific

For the past 10 years, Li Jianjun 
has been waging a battle against 
corruption in China. Li, 36, began 
working as an investigative 
journalist in his home province 
of Shanxi in the north of the 
country, where he exposed cases 
of corruption in the police. He 
was sacked in 2011 but didn’t 
back down. Between 2012 and 
2013, he took on the head of 
the state-owned conglomerate 
China Resources Holdings Co, 
Song Lin. Despite death threats 
and kidnap attempts, Li even 
took a minority shareholding 
in the company as part of his 
investigation. In April 2013, 
he highlighted irregularities 
in contracts signed between 
China Resources Holdings Co 
and three mining companies in 
Shanxi. “They must go down 
and go to jail,” Li has said. “Only 
then could I feel safe, and I 
would be making a big service 
for public interests as well.” 
Following an investigation by the 
Party’s Central Commission for 
Discipline Inspection, Song Lin 
was removed from office on April 
19.



LIU HU
China / Asia-Pacific

Police stormed into the home 
of Liu Hu, a journalist with the 
Guangzhou-based Modern 
Express daily, on 24 August 
2013, took him off to Beijing, and 
put him in Detention Centre No. 
1, which is usually reserved for 
the most dangerous criminals. 
After 37 days, the maximum for 
provisional detention, he was 
formally charged with defamation, 
his bail request was rejected and 
one of his lawyers was placed 
under disciplinary investigation 
for posting documents linked to 
the case online. The reason for 
this nightmarish scenario? Liu 
had posted information about 
embezzlement by a local official, 
Ma Zhengqi, on his personal 
page on the Weibo social 
network because he knew that 
censorship would prevent its 
publication in the newspaper. 
This was too much for the party. 
What with the information Liu 
had already posted on Weibo 
about other cases, including 
the president of the Shanghai 
supreme court and the head 
of the Shaanxi province public 
security department, he was now 
a menace to be silenced at once.

JIGME GYATSO
Tibet / Asia-Pacific

Jigme Gyatso, also known as 
Golog Jigme, is a Buddhist 
monk and human rights activist 
who found fame with the film 
“Leaving Fear Behind” which he 
made with the farmer and film-
maker Dhondup Wangchen. The 
powerful 25-minute documentary 
consists of interviews with 108 
ordinary Tibetans and had a 
secret screening in Beijing on 
the opening day of the Olympic 
Games in 2008 before being 
shown throughout the world. 
Jigme Gyatso was immediately 
arrested, sentenced to seven 
months’ imprisonment, then 
beaten and tortured. He was 
released in October 2008. 
However, in 2012 Jigme Gyatso, 
described by fellow Tibetans 
as “monk of moral integrity and 
a sincere social worker”, was 
seized again by the authorities, 

who are holding him in secret. 
His family have had no news of 
him since September 2012.

ANGEL SANTIESTEBAN-
PRATZ
Cuba / The Americas

His blog is called “Los hijos 
que nadie quiso” (The children 
no one wanted). The writer and 
netizen Ángel Santiesteban-Prats 
has been held for more than a 
year for openly criticizing the 
“dictator” Raúl Castro, as he 
calls him. Convicted on trumped-
up charges of “home violation” 
and “injuries” in a summary trial 
on 8 December 2012, he was 
sentenced to five years in prison. 
In April 2013, he was transferred 
to a prison in the Havana suburb 
of San Miguel del Padrón 
where he has been subjected to 
mistreatment and acts of torture. 
His novel “El verano en que Dios 
dormía” (The summer God slept) 
received the 2013 Franz Kafka 
Drawer Novel Prize, awarded in 
Prague to unpublished Cuban 
novels.

YOANI SANCHEZ
Cuba / The Americas

A philologist by training, Yoani 
Sánchez is a celebrity in her 
own country and internationally. 
Time Magazine ranked her as 
one of the world’s 100 most 
influential people in 2008. Her 
Generación Y blog, launched in 
2007 with the aim of “helping to 
build a plural Cuba,” covers the 
economic and social problems 
that ordinary Cubans constantly 
face. Like other bloggers, she 
has been subjected to varied 
insults (such as “contemptible 
parasites”), intermittent blocking 
and judicial harassment. In 
early 2014, she announced 
her intention to create an 
independent collective media 
platform in Cuba. “The worst 
could happen on the first day, 
but perhaps we will sow the first 
seeds of a free press in Cuba,” 
she said.

MAYDANEH ABDALLAH 
OKIEH
Djibouti / Africa

Maydaneh Abdallah Okieh is 
one of the mainstays of the 
first independent radio station 
in Djibouti’s recent history, La 
Voix de Djibouti. He is reporter, 
interviewer and editor of its 
website and the government of 
President Ismail Omar Guelleh 
has had him in its sights on many 
occasions. He was jailed three 
times between March last year 
and March this year, held each 
time in Gabode central prison. 
He was accused of posting 
images of police violence on his 
Facebook page and of covering 
an opposition demonstration, 
both of which enshrine the right 
of the public to be informed 
but which annoyed the Djibouti 
dictatorship. Despite being ill-
treated in prison, he was refused 
access to a doctor several times. 
For the time being he is free, but 
who knows what tomorrow may 
bring.



WALEED AL-SHEHHI
United Arab Emirates / MENA

A sentence of two years in prison 
and a fine of 500,000 dirhams 
(100,000 euros) – Waleed 
Al-Shehhi, a netizen based 
in Ajman, in the United Arab 
Emirates, has paid dearly for a 
few tweets about the trial of 94 
Emiratis, most of whom were 
convicted of endangering the 
country’s security for having links 
with an Islamist organization. 
Arrested in May 2013, Shehhi 
was convicted under the 
UAE’s cyber-crime law, which 
forbids the use of information 
technology for activities “harming 
the reputation of the state.” 
His crime was informing the 
general public about this trial, 
from which the international 
media were excluded, and about 
the torture of the detainees. 
Shehhi was himself mistreated 
and repeatedly threatened with 
physical torture.

ABEER SAADY
Egypt / MENA

Well known in the Egyptian 
media, Abeer Saady has been 
writing constantly in Arabic and 
English on the most important 
subjects for the past 23 years. 
Whether at the Libyan war 
front or on the streets of Cairo, 
she seems to be everywhere. 
Hundreds of journalists 
throughout the Middle East know 
her, as she has given safety 
training to journalists working 
in hostile areas in Egypt, Libya, 
Syria, Tunisia, Yemen, Iraq, 
Turkey, Jordan, Bahrain and 
elsewhere. As well as being 
deputy editor of the daily Al-
Akhbar, she has been elected 
vice-president and member of the 
board of the Egyptian Journalists 
Syndicate for three terms, and 
ran its training department, 
hosting seminars and training 
sessions. But now she has had 
enough. Publicly criticizing the 
union’s silence in the face of all 
the arrests, violence and murders 
targeting journalists, she has 
announced that she is freezing 
her involvement. She urged 
her colleagues to consider the 
“catastrophic ramifications of 

silence in response to this attack 
on the safety, security and dignity 
of journalists.” Twelve journalists 
have been killed in Egypt since 
2011 and more than 20 are 
currently detained.

BINIAM SIMON
Eritrea / Africa

Biniam Simon was a government 
TV presenter in Eritrea, a little-
known corner of the Horn of 
Africa that may have become one 
of the world’s worst dictatorships 
under Issayas Afewerki. Around 
10,000 political prisoners, 
including some 30 journalists, 
are held in terrible conditions 
and many have died in detention. 
Simon fled to France and, 
since 2009, has presented 
Radio Erena (Our Eritrea), 
a Paris-based radio station 
that broadcasts to Eritrea by 
satellite, shortwavesj and online 
(although less than 4 percent of 
the population has an Internet 
connection). Using a network of 
correspondents of unparalleled 
courage, he provides reliable and 
independently reported news, 
despite intermittent jamming. His 
listeners know that, by listening 
to the station, they risk ending up 
in the hell of Eritrea’s jails.

YIRGALEM FISSEHA 
MEBRAHTU
Eritrea / Africa

Yirgalem Fisseha Mebrahtu is 
one of the few women to have 
entered what is the dangerous 
profession of journalism in 
Eritrea. After the government 
closed all independent media 
in 2001, she worked for radio 
Bana until the authorities raided 
it in February 2009, arrested all 
the staff and took them to Adi 
Abeito military prison. She has 
now spent more than five years 
in May Srwa prison, where she 
has been subjected to inhuman 
conditions, including an entire 
year in solitary confinement, 
and is in very poor health. She 
has been hospitalized three 
times without her family being 
informed. President Issayas 
Afeworki’s government, which 
has already allowed at least four 

journalists to die in detention, is 
now playing dangerously with 
this journalist’s life.

GORKA LANDÁBURU
Spain / European union & 
Balkans

On 15 May 2001, the journalist 
Gorka Landáburu received a 
package at his home in Zarauz, 
a town in Spain’s northern 
Basque Country. It appeared to 
have been sent by a business 
association. When he opened 
it, 150 grams of Titadine, a 
compressed dynamite used 
in mining and by the Basque 
armed separatist group ETA for 
its bombs, exploded in his face. 
He will bear the marks for the 
rest of his life. In its communiqué 
claiming the attack, ETA called 
him a “txakurra de la pluma,” 
meaning a dog in the service of 
the Spanish government. When 
those responsible were tried ten 
years later, Landáburu testified 
in court: “I am a journalist. You 
destroyed my hands. My left 
eye no longer sees anything. 
Scars cover my body. But you 
failed because you did not cut 
my tongue out.” Long protected 
by bodyguards, he is now the 
editor of the Madrid-based news 
weekly Cambio 16.



REYOT ALEMU
Ethiopia / Africa

It was in Addis Ababa’s appalling 
Kality prison that Reyot Alemu 
learned that she had won the 
2013 UNESCO world press 
freedom prize. She has been 
there since June 2011 serving 
a 14-year sentence (later 
reduced to five) on a charge of 
“participating in, promoting and 
communicating a terrorist act.” 
A columnist on political and 
social issues for the national 
weekly Fitih, she is one of the 
many journalists and government 
opponents who have been 
convicted on terrorism charges. 
A colleague remembers seeing 
her leave the Addis Ababa 
lawcourts, proudly clutching 
copies of her articles as evidence 
of her work. She has been let out 
of prison once, for an operation 
to a malign tumour, but was sent 
back to her cell immediately 
afterwards, with no chance of 
convalescing in fresh air.

DINA DASKALOPOULOU
Greece / European union & 
Balkans

There was a national and 
international outcry when the 
three TV stations operated 
by Elliniki Radiofonía 
Tileórasi (ERT), Greece’s 
public broadcaster, stopped 
broadcasting at 10:11 p.m. 
on 11 June 2013. There was 
also a big response from Oi 
Ergazomenoi (The Workers), 
a self-managed “strike 
newspaper” that emerged from 
the collapse of the leading daily 
Eleftheriotypia (Free Press) in 
2012 and now has a print run 
of about 10,000 copies. Dina 
Daskalopoulou, who works 
for the same salary as all of 
its employees including the 
managing editor (800 euros 
a month), strayed from her 
usual stories – prostitution and 
the conditions of immigrant 
women – to provide detailed 
coverage of this major attack 
on media pluralism, although 
she acknowledges that “ERT 
was Greece’s most corrupt and 
dysfunctional entity.”

ILEANA ALAMILLA
Guatemala / The Americas

A lawyer by training and 
journalist by vocation, Ileana 
Alamilla fled Guatemala in 1979 
and did not return until 1998, 
spending almost 20 years in 
exile in Costa Rica, Nicaragua, 
Salvador and Mexico. It was in 
exile in 1983 that she founded 
Cerigua (Centro de Reportes 
Informativos Sobre Guatemala) 
to “break through Guatemala’s 
international isolation and draw 
attention to the terror and crimes 
against its population.” As such, 
she supported the 1996 peace 
accords that ended a 36-
year civil war. She campaigns 
for the creation of a national 
system to protect journalists 
and, through Cerigua, has been 
condemning an unprecedented 
wave of violence against media 
personnel.

GOTSON PIERRE
Haiti / The Americas

After the 2012 earthquake, 
Haitian journalist and PR 
consultant Gotson Pierre 
realized his main priority should 
be to compensate for the lack 
of news and information. The 
disaster devastated the country, 
destroying the homes of more 
than 1.5 million Haitians who 
were forced to find shelter 
in survivor camps dotted 
throughout the capital, Port-
au-Prince. The day after the 
tremor, Pierre set up a mobile 
Telecentre among the ruins for 
those who had been displaced.  
Equipped with a dozen Web-
connected computers, it tours 
the capital’s six survivor camps 
every day. The Telecentre is an 
oasis for exchanging information 
amid a ruined infrastructure and 
media. It is used for exchanging 
information about victims of 
the quake, its aftermath and 
the distribution of humanitarian 
aid. It has also been a means of 
introducing many Haitians to new 
technology.

DINA MEZA
Honduras / The Americas

Presenter of the radio 
programme “Voces contra 
el Olvido” (Voices against 
Forgetting) and editor of the 
Defensores en Linea website, 
Dina Meza has been spied on, 
followed and threatened with 
violence and death almost 
without interruption for the past 
eight years, and had to flee 
abroad for several months in 
2013. Her country is a living 
hell for journalists. Fourteen 
have been killed with complete 
impunity in the past ten years, 
13 of them since the June 2009 
coup d’état. Subjects such as 
human rights violations, mining 
or the “purge” of the police seem 
to result in automatic reprisals. 
Meza also covers the equally 
sensitive subject of agrarian 
conflicts. “Am I afraid?” she says. 
“My biggest problem is that I am 
afraid of doing nothing and my 
children need a different country.”

ITSMANIA PINEDA PLATERO
Honduras / The Americas

The founder of Xibalba Arte y 
Cultura, an NGO specializing 
in the causes of crime and 
rehabilitating young offenders, 
the journalist Itsmania Pineda 
is constantly threatened online 
(“We’re going to dismember 
you alive, you slut!”), her email 
and blog have been hacked, 
she has been prevented from 
moving about freely and she 
has had to close the office of 
her NGO. Each time, she filed 
a report with the police but 
nothing has been done although 
the police were told to provide 
her with protection. As part 
of the ongoing “purge” of the 
Honduran police, two senior 
officers responsible for her 
protection were relieved of her 
duties and a third was murdered 
shortly thereafter. Responsibility 
for her protection then fell to a 
junior officer she had previously 
accused of criminal activity!



TONGAM RINA
India / Asia-Pacific

Not even bullets can silence 
Tongam Rina --- in July 2012 
she received one in the stomach 
which grazed her spinal cord. 
A gunman and his accomplices 
waited for her at the entrance to 
the Arunachal Times in Itanagal, 
the capital of Arunachal Pradesh 
state.  Almost 2 years later, the 
man assumed to be behind the 
attack was arrested and later 
released. The reason invoked, 
but never confirmed: Rina, the 
newspaper’s associate editor, 
had not highlighted him and 
his activities in her paper. Now 
recovered from her injuries, 
she continues her fight against 
endemic corruption and against 
the 150 dam projects in the 
pipeline in the border region.

ADNAN HASSANPOUR
Iran / MENA

The “dean” of Iran’s imprisoned 
journalists, Adnan Hassanpour 
was the editor of Asou (Horizon), 
a now closed weekly, in Marivan, 
in a western region where most 
of the population is Kurdish. 
A Marivan revolutionary court 
sentenced him to death in 
2007 on charges of spying, 
separatist propaganda and 
subversive activities against 
national security. Thanks to 
his lawyer, and international 
pressure, the supreme court 
overturned the death sentence 
in 2008 after deciding he could 
not be regarded as mohareb (an 
enemy of God). When retried, 
he was finally sentenced to 15 
years in prison in 2009. He is 
in poor health and, according 
to the latest news, he has been 
sent to Zahedan prison in the 
northeastern province of Sistan. 
So now he is serving a double 
sentence – imprisonment and 
exile.

JILA BANI YAGHOOB
Iran / MENA

Jila Bani Yaghoob, a journalist 
who runs the Kanoon Zanan 
Irani (Centre for Iranian Women) 
website, is supposed to remain 

silent until 2040. When a Tehran 
court convicted her in 2010 
of “anti-system propaganda” 
and “insulting the president,” it 
sentenced her to a year in prison 
and a 30-year ban on journalistic 
work. The first part of the 
sentence began when she went 
to prison in 2012 and the second 
part when she was freed in 
2013. That wasn’t her first brush 
with prison. After being arrested 
at an International Women’s 
Day meeting on 8 March 2009, 
she spent a week blindfolded in 
Tehran’s notorious Evin prison, an 
experience on which she based 
a book published abroad. She 
is also used to being silenced, 
having spent her career leaving 
one newspapers after it was 
closed by the authorities to go to 
work for another one that would 
soon be closed. “I wonder how 
many people in the world are 
interested in my work, my people 
and my country,” she asks.

SAID MATINPOUR
Iran / MENA

Said Matinpour, a journalist 
with the weekly Azeri-language 
newspaper Yarpagh, is among 
the media workers who have 
spent the longest time in the jails 
of Iran. A Tehran revolutionary 
court sentenced him to eight 
years’ imprisonment in 2009 for 
anti-government propaganda 
and «maintaining relations with 
foreigners». Two years earlier, he 
was detained in the notorious 
Evin prison and was released 
nine months later after the 
payment of an exorbitant fine of 
500,000 euros. Matinpour has 
suffered health problems as a 
result of the first term he served 
in Evin. Deprived of his freedom 
and denied medical treatment, he 
wages a daily battle for his rights 
and those of the other prisoners 
and has become a leading figure 
in the fight against the deplorable 
conditions in which prisoners of 
conscience are held. 

SIAMAK QADERI
Iran / MENA

Four years in prison and 60 
lashes. That’s the sentence 

that the journalist and blogger 
Siamak Qaderi received in 
January 2011 after being fired 
by the government news agency 
IRNA. He was convicted of 
using his blog to disseminate 
anti-government propaganda and 
false information “liable to disrupt 
public order.” His crime was not 
just investigating the everyday 
lives of his fellow citizens and 
criticizing government policies. 
Above all, it was interviewing 
gays and posting the results 
of his interviews on his blog. 
Because, since President 
Mahmoud Ahmadinejad’s famous 
comment during a visit to the 
United States in September 
2007, everyone knows that “there 
are no homosexuals in Iran.”

AMIRA HASS
Israel/ MENA

Amira Hass is the only Jewish 
Israeli journalist to have lived 
among the Palestinians in Gaza 
and Ramallah since 1993. She 
thinks it is as necessary as 
“covering Britain from London, 
and France from Paris.” Her 
reports for the Israeli daily 
Ha’aretz, which she says 
«cannot be objective, just as any 
reporting about wrong-doing 
cannot be objective,»  have won 
her enemies in all camps. Forced 
by Hamas to leave Gaza earlier 
than planned, in 2008, (though 
permitted to return two months 
later)  she was detained in Israel 
twice (in 2008 and 2009) for 
entering Gaza without a permit 
and staying in an «enemy entity.” 
In 2013, the Yesha Council (of 
settlers in “Judea, Samaria and 
Gaza”) accused her of inciting 
violence because she had 
written that Palestinians had the 
right to resist and had grounds 
for throwing stones. She was 
awarded the Reporters Without 
Borders/FNAC Prize in 2009 for 
her independent and outspoken 
journalism and, in particular, 
the quality of  her reporting for 
Ha’aretz during and immediately 
after Israel’s Operation Cast 
Lead offensive against the 
Gaza Strip in December 2008 
and January 2009. Accepting 
the award, she said: “Being an 
independent journalist



is not that hard in Israel but for 
this independence to be real 
and effective, two conditions are 
needed. A newspaper ready to 
publish the articles and readers. 
I was lucky to have a newspaper, 
Ha’aretz, ready to publish, 
and the support of my editors, 
especially the news editor. But 
Israeli readers find it hard to 
accept a different version of 
events from what the authorities 
offer.”

GIUSEPPE MANIACI
Italy / European union & 
Balkans

Giuseppe “Pino” Maniaci runs 
Telejato, a small “anti-mafia 
TV station,” from an apartment 
in Partinico, a suburb of the 
Sicilian capital of Palermo. A 
former building contractor, he 
was prosecuted in 2009 on a 
charge of working illegally as a 
journalist, and won the case by 
invoking the constitutional right 
to freely express his opinions. 
He has been sued hundreds of 
times and repeatedly threatened, 
and was once beaten up by 
a mafia boss’s son. Since 
moving his community TV 
station online, he broadcasts for 
two hours a day, covering the 
murders and racketeering that 
are a part of Sicily’s everyday 
life. The station’s future is 
assured because all of his 
family participate, including 
his daughter Letizia, who has 
received a young journalist’s 
award. “To be a journalist in 
Sicily, you need balls of steel, not 
a press card,” he says.

LIRIO ABBATE
Italy / European union & 
Balkans

Now the Sicily correspondent 
of the weekly Espresso and 
the daily La Stampa after years 
of working for the Italian news 
agency ANSA, Lirio Abbate is 
an expert on organized crime, 
especially the Sicilian variety. 
After being the only journalist 
present at the arrest of Bernardo 
Provenzano, Cosa Nostra’s 
“capo di tutti capi,” in April 2006, 
he wrote a book the following 

year entitled I Complici (The 
Accomplices), about the close 
links between politicians and 
mafiosi. He has never been 
alone since then. He and his 
wife have a permanent police 
escort. But the death threats and 
his presence on Cosa Nostra’s 
blacklist have not intimidated him. 
He still lives in Palermo and had 
another book published last year 
entitled Fimmine ribelli, about 
the “rebel women” who resist 
Calabria’s feared ‘Ndrangheta.

YU TERASAWA
Japan / Asia-Pacific

Yu Terasawa has few friends in 
the Japanese police. He was still 
a student when he began his 
career in journalism by exposing 
police corruption. More than 20 
years later, about 100 agents 
and officers have been fired, 
prosecuted or subjected to 
disciplinary action as a result of 
the countless articles and books 
he has written on the subject. 
In 2006 a film entitled “Pochi 
no Kokuhaku” (“Confessions of 
a Dog”) based on his writings 
was released. Naturally, that got 
him into trouble. “I was beaten, 
followed, robbed, arrested 
without a warrant,” he said. At the 
same time, he also took on that 
most Japanese of institutions, 
Kisha Clubs, associations of 
newspapers companies and Tv 
stations with exclusive – and 
often complicit – access to press 
conferences and official sources. 
Even among his own colleagues, 
not everyone is a friend… On 
28 March this year, he launched 
legal proceedings against the 
government after a law on state 
secrets was introduced, a major 
attack on investigative journalism.

LUKPAN AKHMEDYAROV
Kazakhstan / Eastern Europe 
and Central Asia

An investigative journalist based 
in the northwestern city of 
Uralsk, Lukpan Akhmedyarov, 
38, is well known for covering 
corruption and human rights 
abuses by President Nursultan 
Nazarbayev’s autocratic regime 
for the regional weekly Uralskaya 

Nedelia. He narrowly survived an 
apparent murder attempt outside 
his apartment on the night of 
19 April 2012, when he was 
beaten, repeatedly stabbed and 
shot with an air-pistol. This attack 
had been preceded by many 
intimidation attempts, including a 
series of lawsuits with demands 
for astronomic damages. Winner 
of the Peter Mackler Award 
for Courageous and Ethical 
Journalism in October 2012, 
he is now Uralskaya Nedelia’s 
editor.

SARDAR MUHAMMAD
Iraqi Kurdistan / MENA

Sardar Muhammad is a pioneer 
of independent journalism in Iraqi 
Kurdistan. He worked for the very 
first independent newspaper in 
the autonomous region, Hawlati, 
founded in 2000, and he was 
among those who launched the 
newspaper Awene in January 
2006, of which he is now the 
editor. The paper has become 
an institution in the region and 
its journalists are forced to wage 
a daily battle to ensure their 
independence and safety. One 
of the paper’s contributors, Kawa 
Germyani, was murdered last 
December in Sulaymaniyah, the 
third journalist to be murdered 
in Iraqi Kurdistan since 2008. 
Despite the climate of violence, 
Muhammad and his staff battle 
every day to make freedom of 
information in Iraqi Kurdistan a 
reality.



AMARA AL-KHITABI 
Libya / MENA

The editor of the privately-owned 
Tripoli newspaper Al-Umma, 
Amara Al-Khitabi is a victim 
of Libya’s penal code and, in 
particular, article 195, which 
remains in effect although it is 
very repressive. Aged 67, he 
was arrested on 21 November 
2012 and was held for more 
than four months, becoming 
the first Libyan journalist to 
be jailed after the fall of the 
Gaddafi regime. His crime was 
publishing a list of 87 judges 
and prosecutors suspected of 
corruption and then refusing to 
reveal his source. Charged with 
libel and “insulting the judicial 
system,” he faced a sentence 
of 3 to 15 years in prison under 
article 195. Although in poor 
health, he went on hunger strike. 
After being released, he was 
initially forbidden to leave the 
country to seek treatment. It 
was only on 21 August 2013 
that he was allowed to travel to 
Jordan. Article 195 was recently 
amended, but only to adapt it to 
the post-Gaddafi era. It remains 
as draconian as ever and Khitabi 
is still facing a possible 15-year 
sentence.

HANAN AL-MQAWAB
Libya / MENA

A 34-year-old Libyan woman 
from Benghazi, Hanan Al-
Mqawab was forged in the fire 
of the revolution. Soon after 
the start of the uprising, she 
began working as a citizen-
journalist for the Media Centre, 
an ad hoc organization created 
to cover events in the east of 
the country. She soon went 
on to work for radio Benghazi 
Mahali, presenting reports on 
the humanitarian situation, and 
then Shabab Libya FM, where 
she covered the situation of 
women and hosted a very 
popular programme called 
Isma’una (Listen to us), the 
first to talk openly about the 
abuses being committed by the 
militias. Its reports linking armed 
groups to egregious human 
rights violations led to a major 
demonstration on 21 September 

2012 called “Save Benghazi.” 
The resulting threats of death or 
abduction were too much even 
for Mqawab and her commitment 
to journalism and political 
activism. She finally fled abroad 
and continues to be a journalist 
in exile.

MALICK ALI MAIGA
Mali / Africa

Malick Ali Maiga was a presenter 
for Adar Koima (Joy of the Hill), 
the last of the six radio stations in 
the northern city of Gao to keep 
going after the rebel MUJAO 
and MNLA groups took the city 
in March 2012 and repeatedly 
threatened its journalists. He 
drove around at night and 
saw these self-styled men of 
God committing abuses and 
trafficking in drugs. In May 2012, 
MNLA members gave him a 
severe beating and “advised” him 
to refer to Azawad (“liberated” 
northern Mali) in more positive 
terms. After residents helped 
to free him, he continued to 
provide news coverage for the 
city he loves so much “Gao is 
home for me (...) everyone there 
is my family.” He was attacked 
again in August 2012, this time 
by MUJAO members, after 
reporting on the air that a protest 
had prevented the amputation 
of a youth’s hand for theft. He 
was beaten with rifle butts for 
two hours and left unconscious 
outside Gao’s hospital. After 
that, he finally fled to the safety 
of Bamako. But the Islamists did 
not weaken his resolve and he 
continues to work as a journalist 
in the capital.

SAOUTI HAÏDARA
Mali / Africa

The photos of Saouti Haïdara, 
the 62-year-old dean of Mali’s 
press corps, on a hospital bed 
with his face swollen and his 
arm in plaster, went round Africa 
and prompted a one-day protest 
strike by the Malian media. It 
happened on 12 July 2012, 
two months after intelligence 
officers interrogated him about 
his sources. A dozen armed 
men kidnapped him from the 

headquarters of L’Indépendant, 
the newspaper he runs in 
Bamako, beat him with clubs and 
rifle butts, and threatened to kill 
him if he filed a complaint. He 
was found at a roadside later that 
night by colleagues, who took 
him to hospital.  The violence 
inflicted on this respected 
journalist testified to the decline 
in Mali, formerly seen as a 
regional model of respect for 
freedom of information.

ALI LMRABET
Morroco / MENA

Ali Lmrabet has been gagged in 
his country since 2005, when 
he was sentenced to a 10-year-
ban on working as journalist 
for writing in a report for the 
Spanish daily El Mundo that the 
Sahrawis living in camps on the 
outskirts of the Algerian town 
of Tindouf were “refugees” and 
not “hostages” held against 
their will, as the Moroccan 
government tends to claim. The 
Moroccan penal code makes no 
provision for such a ban. He was 
previously sentenced in 2003 to 
three years in prison on a charge 
of “undermining respect for the 
king” for publishing cartoons of 
the monarchy and an interview 
with a left-wing former prisoner 
(calling himself as a “republican”) 
in his weekly Demain. After 
being held for eight months 
and staging a hunger strike for 
50 days, he was released on a 
pardon from King Mohammed 
in January 2004. Nowadays, 
he lives in the northern city 
of Tétouan and, since 2011, 
has edited the Demain Online 
website, defying the ban on 
journalistic work. “Without 
censorship or self-censorship, 
except as regards people’s 
honour and dignity,” he says.



LYDIA CACHO
Mexico / The Americas

Lydia Cacho’s coverage of 
violence and sexual abuse 
affecting women and children 
has won her many international 
awards such as the Wallenberg 
Medal, the Olof Palme prize and 
the UNESCO press freedom 
prize. But it has also brought 
her a lot of trouble in Mexico, 
including a rape linked to her 
reporting in 1999, an arrest in 
2005 after the publication of her 
book Demonios del Eden (which 
helped bring down a major 
paedophile ring), an abortive plan 
by Puebla’s governor to have 
her beaten and jailed in 2006, 
the sabotaging of her car in 
2008, and being forced to flee 
abroad temporarily in 2011. But 
all this failed to prevent her from 
producing a new book in 2013 
entitled Esclavas del Poder, 
which is about sexual slavery 
worldwide.

VERÓNICA BASURTO
Mexico / The Americas

Covering police investigations 
is undoubtedly one of the most 
important activities carried out 
by journalists in Mexico. Verónica 
Basurto, a freelance working in 
Mexico City, took on the task of 
shedding light on several cases 
of corruption and impunity.  
Working with French journalist 
Laurence Cuvillier of the TV news 
channel France24 , she looked 
into the case of Hugo Alberto 
Wallace, who was murdered in 
2005, and the abduction of a 
French citizen, Florence Cassez. 
She was repeatedly threatened 
by members of organized crime 
gangs and also had to do battle 
with a hostile justice system. 
A climate of tension forced 
her to move house regularly 
before finally going abroad. 
Her year’s exile in Spain is a 
clear indictment of the failings 
of the Federal Mechanism for 
the Protection of Human Rights 
Defenders and Journalists 
created by the Mexican 
government in October 2012. 
Nonetheless, Basurto decided 
to return home and continue her 
investigative work.

MILKA TADIC MIJOVIC
Montenegro / European union 
& Balkans

Even before the collapse of 
Tito’s Yugoslavia, Milka Tadic 
Mijovic was involved with one 
of the pioneers of democracy 
in the Balkans, the Monitor, 
Montenegro’s first independent 
weekly. Her articles defending 
peace and ethnic minorities 
and combatting corruption 
won recognition internationally 
and trouble at home.  She 
was the first journalist to be 
fired for criticizing Milosevic’s 
aggressive policies. Since 
2006, when Montenegro 
became independent, her 
problems have increased and 
have included physical threats, 
financial pressures and judicial 
harassment. Now the editor of 
the Monitor, she shares a sad 
privilege with the dailies Vijesti 
and Dan, that of having paid 
more than 300,000 euros in 
damages in the past few years.

MUTABAR TADJIBAYEVA
Uzbekistan / Eastern Europe 
and Central Asia

Six years ago, Mutabar 
Tadjibayeva was fighting for her 
life in an Uzbek prison. While 
jailed from October 2005 to June 
2008, this independent journalist 
and human rights right defender 
spent more than 100 days in 
solitary and was subjected to 
monstrous forms of mistreatment 
for refusing to sign a confession. 
Her crime? Documenting human 
rights violations by the Uzbek 
authorities for several years, 
defending their victims and, 
above all, investigating the 2005 
Andijan massacre, in which 
hundreds died when soldiers 
opened fire on protesters. Freed 
in 2008 after being given the 
Martin Ennals Award, she now 
lives in France. Despite a new 
smear campaign, she has not 
lost any of her combativeness, 
running an NGO called the 
“Fiery Hearts Club”, which has 
launched the news site Jarayon. 
Using a vast network of citizen-
journalists and local activists, 
this trilingual site is one of the 
few sources of independent 

information about Uzbekistan and 
its neighbours.

HAMID MIR
Pakistan / Asia-Pacific

Hamid Mir is a star – a star 
reporter, TV anchor, terrorism 
expert and security analyst. 
He has been fired twice, as a 
young reporter and as the Daily 
Pakistan’s editor, for articles 
implicating Pakistani leaders in 
corruption. He help launched 
the Daily Ausaf in Islamabad in 
1997, interviewed Osama Bin 
Laden twice (before and after 
9/11), and has hosted Capital 
Talk, a popular political talk 
show on Geo TV, since 2002. 
His stellar status has won him 
many international awards but 
also police harassment, political 
hostility (President Musharraf 
banned from TV for four months 
in 2007-2008) and repeated 
accusations of being a Taliban 
sympathiser. The Taliban 
dispelled those suspicions by 
putting a bomb under his car 
in November after he defended 
the schoolgirl activist Malala 
Yousafzai. Fortunately it was 
defused before it could go off. 
Mir was shot several times by 
four men on motorcycles on the 
outskirts of Karachi on 19 April 
2014.



MUHAMMED ZIAUDDIN
Pakistan / Asia-Pacific

Muhammad Ziauddin is an 
elder statesman of Pakistani 
journalism, with a 45-year 
career behind him. He served 
as president of the South Asian 
Free Media Association from 
2002 to 2006 and is now 
executive editor of The Express 
Tribune. Since its launch, the 
English-language newspaper 
has adopted an unflinchingly 
liberal tone, whether reporting on 
religious extremism or gay rights. 
This has earned it many critics. 
Last December, the staff were 
terrified by a grenade attack 
and brief shootout. In Karachi in 
January this year, three of them 
were shot dead in cold blood by 
a Taliban group unhappy with the 
paper’s editorial line.

MABEL CÁCERES
Peru / The Americas 

Mabel Cáceres was already an 
experienced journalist when 
she launched the weekly El 
Buho (The Owl) in Arequipa, 
Peru’s second largest city, in 
2000. The stories she covers 
in detail include endemic 
corruption, illicit enrichment and 
the reconstruction of a regional 
“Fujimorist” apparatus (by the 
allies of former President Alberto 
Fujimori, who was sentenced in 
2009 to 25 years in prison for 
murder, drug trafficking and other 
crimes). She has been the target 
of no fewer than 13 lawsuits in 
the past two years, which must 
be a record in Latin America. In 
spite of the protection provided 
by a Peruvian NGO, she keeps 
receiving frequent death threats.

ROWENA PARAAN
Philippines / Asia-Pacific

Rowena Paraan has been a 
journalist for more than 25 years. 
Formerly the head of research 
at the Philippines Center for 
Investigative Journalism (PCIJ), 
she is now the chairwoman 
of the National Union of 
Journalists of the Philippines 
where for a long time she has 
been running the journalists’ 

safety program. This is a major 
issue in a country where 32 
journalists were massacred 
in Ampatuan in Maguindanao 
province in November 2009, 
a scar on the national psyche 
which is unlikely to heal. Paraan 
subsequently led a fact-finding 
mission to try to establish the 
circumstances of the massacre. 
She has constantly pressed the 
authorities for justice for the 
victims and their families and 
an end to impunity. She now 
faces a charge of contempt 
as a result of her commitment. 
More committed than ever to 
freedom of information, Paraan 
now runs Bayan Mo iPatrol 
Mo, a citizen journalism outlet 
that encourages Filipinos to get 
involved in disclosing instances 
of corruption and shortcomings 
of society that they are aware of.

JOHNNY BISSAKONOU
CAR / Africa

The “ordinary citizen’s 
spokesman” is how Johnny 
Bissakonou describes himself.  
Blogger, journalist, radio host, 
media editor – he has worn many 
caps during years of trying to 
provide as much information as 
possible about Central African 
Republic. His goal? To expose 
what’s going on and work for 
a more democratic society. 
When the rebel Seleka coalition 
seized power in March 2012, 
he courageously reported its 
use of violence against civilians. 
This put him straight on to the 
Seleka blacklist and he finally 
fled the country after repeated 
threats and his brother’s murder 
by militiamen who were looking 
for him. From exile, he continues 
to address the international 
population on his blog and by 
radio, hoping to be able to go 
back when his country is at 
peace again.

NICAISE KIBEL BEL’OKA
République Démocratique du 
DRC / Africa

Winner of the CNN Africa press 
freedom prize in 2009, Nicaise 
Kibel Bel’Oka has devoted 
years of his life to defending 
media freedom. His work has 

been hailed by journalists 
internationally but has been 
rewarded with arrests at home. 
The latest was in September 
2012, when a Nord Kivu 
province customs official in Beni 
accused him of libel. At the trial, 
the prosecutor requested a year 
in prison and 100,000 dollars 
in damages although Bel’Oka 
produced documents proving 
what he wrote. But this is a 
country where libel cases are 
tried solely on “intent to harm” 
and ignore the facts of what is 
reported. As Bel’Oka told us: 
“The Congolese defamation law 
does not protect the media. It 
protects the strongest, those 
who have money and power.” The 
courts continue to turn a deaf ear 
and Bel’Oka’s appeal hearing 
has so far been postponed 19 
times.

TSHIVIS TSHIVUADI
DRC / Africa

The secretary-general of 
Journalist in Danger, a local 
NGO, Tshivis Tshivuadi has 
worked tirelessly for freedom 
of information in Democratic 
Republic of Congo for more than 
15 years. Instead of deterring 
him, his first death threats in 
2006 just convinced him to 
keep going. He was threatened 
again on 1 September 2011 
and branded as a government 
opponent but he coolly continued 
to defend the Congolese 
media’s right to work freely. 
When M23 rebels threatened a 
journalist in October 2012, he 
loudly denounced this attempt 
at intimidation, to the point that 
M23’s leaders issued an apology. 
On 3 May 2013, Journalist in 
Danger issued a loud appeal to 
“break the chains of censorship 
and self-censorship” – a bold 
message in a country where, 
despite superficial undertakings, 
journalists are constantly 
hounded.



AKSANA PANOVA
Russia / Eastern Europe and 
Central Asia

Aksana Panova has paid a high 
price for her determination 
to expose corruption and 
negligence among powerful 
local figures in the Yekaterinburg 
region in the Urals -- she has 
been banned from doing her 
job until the end of 2015. The 
outspokenness of the Ura.
ru website that she launched 
in 2006, and of which she 
was editor, rapidly gained it 
popularity. It covered a variety of 
topics – the poor condition of 
the roads, the fight against drug 
abuse, police corruption. But 
Panova has powerful enemies in 
the region, which is one of the 
country’s main industrial and oil 
centres. Ousted from Ura.ru, she 
set up Znak.com in 2012 and 
most of her editorial staff joined 
her there. However, she was hit 
by a flurry of lawsuits. As soon as 
one allegation collapsed, another 
arose. After a year-and-a-half 
of litigation, she was cleared in 
two cases and exempted from 
punishment in a third. However, 
a businessman brought a well-
timed suit claiming damages 
that he had incurred five years 
earlier and succeeded in getting 
her convicted of extortion. She 
received a fine, a two-year 
suspended sentence and a ban 
on practising her profession for 
the same period.

ISRAPIL SHOVKHALOV
Russia / Eastern Europe and 
Central Asia

Israpil Shovkhalov edits 
Dosh, the only independent 
magazine that specializes in 
political, economic and social 
developments in Chechnya 
and the rest of the Russian 
Caucasus. Since its creation 
in 2003, it has served as a 
unique information outlet and 
forum for dialogue in the face 
of government censorship 
and ubiquitous violence. But 
tackling such sensitive subjects 
as corruption, enforced 
disappearances and the 
consequences of Chechnya’s 
two wars entails risk. Shovkhalov 
and Dosh publisher Abdulla 

Duduyev were briefly kidnapped 
in Ingushetia in March 2010. 
Harassment, threats and smear 
campaigns have nonetheless 
not stopped Dosh from covering 
the Caucasus on a shoestring. 
On the contrary, Shovkhalov and 
Duduyev keep on developing 
new projects. In 2013, they 
and the NGO Sintem together 
launched a magazine by 
and for women called Slovo 
Zhenshchiny.

SVETLANA REITER
Russia / Eastern Europe and 
Central Asia

When Svetlana Reiter received 
the Politprosvet political 
journalism award in 2013, she 
felt she had to remind people 
that she was interested mainly 
in social issues. This is the 
paradox of a country where 
the political and the social are 
intertwined more and more 
closely. It is also characteristic 
of a form of everyday journalism 
at ground level, far removed 
from ideology and power 
games. Reiter has taken a close 
interest in the prison system 
and police violence, she has 
spoken to autistic children 
and campaigners promoting 
alternative policies of fighting 
drug abuse… She has given 
a voice to a young Armenian 
attacked by nationalists and to 
the police officers who rescued 
him, suggesting that behind 
the stories of bloodshed and 
hate reported in the media, 
there are others of “decency, 
hope and friendship”. It was 
her investigations into the 
political prisoners held after the 
Bolotnaya Square protests and 
police violence in Kazan that won 
her the Politprosvet award.  It 
was other stories that brought 
her problems. In September 
2012, she was summoned by 
the FSB security service for 
questioning about an interview 
about torture in Chechnya, as a 
witness in an investigation into 
the chairman of the Committee 
Against Torture. In March this 
year, Reiter and most of her 
colleagues at Lenta.ru, left the 
previously independent news site 
after it was abruptly taken under 
Kremlin control.

AGNÈS UWIMANA NKUSI
Rwanda / Africa

Agnès Uwimana Nkusi is 
a Rwandan journalist of 
extraordinary courage. The editor 
of the privately-owned bimonthly 
Umurabyo, she was first arrested 
in 2007 and sentenced to two 
years in prison on charges 
of inciting civil disobedience, 
promoting division and genocide 
denial. After serving her 
sentence, she went back to work 
without submitting to the regime 
or heeding the High Media 
Council’s warnings. Barely a 
year later, she was back in court 
again just for doing her job to 
report the news. Convicted of 
defamation, this time she got a 
17-year jail sentence –extremely 
harsh but not as extreme as the 
33-year sentence sought by 
the prosecutor. With her health 
declining fast, the supreme court 
cut her sentence to four years in 
April 2012, a falsely generous 
reduction that falls far short of 
her release and the quashing 
of her conviction, which press 
freedom groups are demanding.

BRANKICA STANKOVIĆ
Serbia / European union & 
Balkans

It’s not easy being an 
investigative journalist in 
the Balkans, as the Serbian 
journalist Brankica Stanković 
knows only too well. She has 
headed Insajder, the B92 media 
group’s flagship investigative 
TV programme, since 2004. 
She was just doing her job in 
November 2009 when she 
tackled the sensitive issue of 
links between organized crime 
and hooligans that support the 
Belgrade football club Partizan. 
That may have been her last 
moment of complete freedom. 
Amid death threats and acts 
of intimidation that included 
the stabbing of an inflatable 
doll representing Stanković 
in the stands of the Partizan 
stadium, the police put her under 
protection. She nonetheless 
still continues to investigate 
organized crime and corruption.



BLAŽ ZGAGA
Slovenia / European union & 
Balkans

Ljubljana-based freelance 
investigative journalist Blaž 
Zgaga is the author of “In the 
Name of the State,” a bestseller 
about arms trafficking in the 
Balkans in 1990s, when it was 
a regional speciality. In 2000, 
he exposed the existence of 
clandestine US intelligence 
operations in the Balkans 
and was facing a five-year jail 
sentence for revealing “military 
secrets” until finally acquitted. 
Far from being discouraged, 
he went on to trigger a political 
earthquake in Slovenia by 
revealing that senior Slovenian 
officials had received kickbacks 
from a contract with a Finnish 
arms manufacture. The many 
public figures hit by the scandal 
include former Prime Minister 
Janez Janša, who received a two-
year jail sentence in June 2013.

M. V. KAANAMYLNAATHAN 
Sri Lanka / Asia-Pacific

M. V. Kaanamylnathan had 
50 years’ tough experience in 
journalism and had worked for 
every Tamil-language newspaper 
in Sri Lanka when he took the 
helm of the main Tamil daily 
Uthayan in 1985, two years after 
the civil war flared up. Dozens 
of members of the paper’s 
staff were among the conflict’s 
100,000 dead. Bombings, 
shootings, grenade attacks and 
murders were used to try to 
silence a voice that tried to keep 
to a middle course between 
the central government and the 
Tamil rebels. Five years after 
the official end of the conflict, 
Kaanamylnathan, who himself 
escaped an attack in 2001, and 
his newspaper are still making 
waves. Last year, a series of 
articles on land seizures by the 
Sri Lankan army was followed 
by a brutal attack on the paper’s 
offices by six masked men.

RAZAN ZAITOUNEH 
Syria / MENA

A writer and human rights lawyer 
who founded the Violations 
Documentation Centre in Syria 
(VDC) in 2011, Razan Zaitouneh 
was kidnapped on 9 December 
2013 along with her husband 
and two VDC colleagues in the 
Damascus suburb where they 
were hiding from government 
forces. It is not known for sure 
who kidnapped them, but 
some sources said they were 
members of the Salafi group 
Jaysh Al-Islam. Awarded many 
prizes including the Sakharov 
Prize for Freedom of Thought 
in 2011 and the International 
Women of Courage Award in 
2013, Zaitouneh knew she was 
under threat from all sides. In 
a video message recorded five 
days before her disappearance, 
she said: “I salute the thousands 
of men and women who work 
silently at the grass roots to 
achieve their dream of freedom 
and justice.”

NURIDDIN KARCHIBOEV
Tajikistan / Eastern Europe 
and Central Asia

Nuriddin Karshiboev has written 
more than 600 articles and 
reports in a 30-year career. He 
likes to say he fell into journalism 
at a very young age. While 
still at school he wrote articles 
in newspapers for children. 
However, grander ambitions 
have brought him fame these 
days. He heads the Tajik National 
Association of Independent 
Media (NANSMIT), which he 
co-founded in 1999. He works 
tirelessly to defend colleagues 
who are under pressure, to 
promote the highest ethical and 
democratic standards and to 
fight for changes in Tajik law to 
improve freedom of information. 
In a country traumatized by 
civil war and having to face 
the authoritarian tendencies 
of an unshakable government, 
NAMSIT has been the sword 
and shield of independent 
journalism and an incubator for a 
democratic and pluralistic media 
culture. The association records 
violations of press freedom, 

organizes roundtables and 
training sessions, and manages 
three legal support centres 
across the country. 

CHIRANUCH 
PREMCHAIPORN
Thailand / Asia-Pacific

Chiranuch Premchaiporn, 
better known by the pen name 
Jiew, is the editor of the online 
newspaper Prachatai. She was 
briefly arrested and prosecuted 
in 2010 for lèse majesté. Under 
the terms of the draconian 
Computer Crimes Act, she could 
face up to 50 years in prison.  
The evidence was scant: she 
was accused of failing to remove 
anti-monarchist comments 
from the site quickly enough in 
2008. She was subjected to 
judicial harassment for more 
than three years, during which 
time she did all she could to 
counter censorship of her site, 
before being given a suspended 
sentence of eight months’ 
imprisonment and a fine of 
20,000 baht ($635) in 2012. 
Determined to assert her rights 
and win her case, she appealed 
against the court’s decision. 
But the legal system refused to 
budge. Premchaiporn’s battle for 
freedom of the press is indicative 
of the harshness of Thai justice 
system and the punitive nature of 
some of its laws which, instead 
of protecting the monarchy, 
are used as political weapons 
against critical and independent 
voices.



JOSÉ BELO 
Timor Leste / Asia-Pacific

During the Indonesian 
occupation of Timor Leste in 
the 1990s, José Belo learned 
to cope with anything. He was 
handcuffed, hung by his feet, 
burned and put in prison for 
three years. Finally in 2008, the 
country’s legal system, which 
had been independent for only a 
short time, threatened him with 
seven years’ imprisonment for 
accusing the minister of justice 
of corruption. Today the founder 
of the uncompromising weekly 
Tempo Semanal and president 
of the Timor-Leste Press Union 
is waging a new battle -- against 
a new media law being cooked 
up by the Dili government and 
parliament.  He believes the 
legislation will give too much 
power to a proposed Press 
Council to be appointed by 
the government. He says he is 
prepared to go to prison again to 
prevent its passage into law.

KALAFI MOALA 
Tonga / Asia-Pacific

“If you’re going to influence any 
society, or any group of people, 
information is the key. [...] The 
victory for freedom of the press 
and freedom of expression is a 
victory for the people.” That is the 
motto of Kalafi Moala, publisher 
and managing director of Taimi 
Media Network based in the 
archipelago’s capital, Nuku’alofa. 
In 1989, at a time when all news 
outlets were in the hands of an 
authoritarian government or the 
church. Moala launched Taimi O 
Tonga, Tonga’s first independent 
weekly and one of the most 
controversial newspapers in 
the whole Pacific region. In 
1996, Moala and his colleagues 
were sentenced to 30 days’ 
imprisonment each for publishing 
pro-democracy reports that were 
judged to be seditious. Using 
prison visitors, the tenacious 
journalist managed to smuggle 
out editorials written on toilet 
tissue which were published in 
the course of the following four 
weeks. Banned from publishing 
in 2003 and again in 2004, 
Kalafi hung on and in 2009 
he acquired the state-owned 

Tonga Chronicle, Tonga’s first 
newspaper. Two years later, 
he launched a website www.
taimionline.com which streams 
the media group’s radio stations. 
Through his news outlets and 
groups such as the Pacific 
Islands Media Association, Moala 
continues to fight for press 
freedom and to inspire young 
journalists in the region.

FAHEM BOUKADOUS
Tunisia / MENA

Fahem Boukadous has suffered 
a lot for the right to information, 
including torture, imprisonment, 
several hunger strikes and 
living in hiding. A human rights 
activist during the Ben Ali era, 
when no freedom of opinion was 
tolerated, Boukadous was one 
of the few journalists to cover 
the 2008 uprising in the Gafsa 
mining district. After being tried 
and convicted in 2010, he had 
expected to spend the next 
four years in prison. But thanks 
to the revolution of 14 January 
2011, Boukadous was released 
and was able to resume the 
struggle. Later the same year, 
he and other activists founded 
the Tunis Centre for Media 
Freedom (CTLP) with the aim of 
monitoring violations of Tunisian 
journalists’ rights, participating in 
the overhaul of the media sector 
and giving training in media 
ethics.

NAJIBA HAMROUNI 
Tunisia / MENA

Najiba Hamrouni, acknowledged 
by her peers as a model of 
integrity, has spared no effort 
in defending the freedom of the 
press. Originally an ordinary 
member of the Association of 
Tunisian Journalists, she became 
the treasurer of the National 
Union of Tunisian Journalists, 
in 2008 and was elected its 
president in 2011. Her courage 
and her will have enabled her 
to defend Tunisia’s journalists 
and their working conditions, 
while stressing on the need for 
the national media to break with 
how journalism was practiced 
under the former government. In 
late 2013 she was awarded the 

Akademia Prize for Freedom of 
the Press.

HASAN CEMAL
Turkey / Eastern Europe and 
Central Asia

“If this is journalism, then down 
with your journalism!” Prime 
Minister Recep Tayyip Erdogan 
did not mince his words when 
he accused the daily Milliyet of 
jeopardising the peace process 
with Kurdish rebels in March 
last year when it published the 
minutes of the negotiations. His 
blast was aimed partly at the 
noted columnist Hasan Cemal, 
who defended his newspaper 
and said he believed each must 
do his job. He was forced to 
resign shortly afterwards. Yet, if 
anyone believes in peace and 
reconciliation, it is him. But he 
is also used to breaking taboos. 
At the height of the fighting 
between Ankara and the PKK, 
he was among the handful of 
journalists who went to interview 
the rebels in their stronghold in 
the Kandil mountains. In 2012, 
he published a book whose title 
alone would have landed him 
in prison a few years earlier: 
“1915: Armenian Genocide”. It 
quickly became a best seller and 
its success was was a sign that 
Turkish society was changing. 
The 70-year-old journalist, who 
now works for the news website 
T24, is still the regular target of 
hate campaigns and smears by 
the far right.



OLEKSIY MATSUKA
Ukraine / Eastern Europe and 
Central Asia

Oleksiy Matsuka’s car was 
torched outside his home in 
the eastern city of Donetsk on 
12 April. Then his photo with 
the words “Attention, traitor!” 
was circulated amid mounting 
tension a few days later. 
This is not the first time the 
31-year-old journalist has been 
threatened. The news site he 
has been running for the past 
10 years, Novosti Donbasa, 
covers regional corruption, 
power struggles and abuse of 
authority. Since the summer of 
2013, he has been using his 
Donetskaya Pravda project to 
go further, investigating local 
government spending, public 
bidding and conflicts of public 
and private interest. Shortly after 
the project was launched, he 
and his colleagues began being 
the targets of close surveillance, 
threats and strange warnings 
– incidents not unlike what he 
experienced him 2011, when 
his apartment was set on fire by 
someone who blocked his exit 
and left a wreath at the door. 
Fortunately, he was not at home.

SERHIY LECHTCHENKO 
Ukraine / Eastern Europe and 
Central Asia

The day after President 
Viktor Yanukovych fled, on 
22 February 2014, the world 
was amazed by the luxury of 
his Mezhyhirya Residence. 
But Serhiy Leshchenko 
was anything but surprised. 
Chandeliers, marble, private 
zoo, car collection and airstrip 
on the bank of the Dnieper, he 
had already described all of 
that in detail and had drawn 
attention to the gulf between 
this wealth and the president’s 
official income. He had even 
investigated the origin of this 
money in depth. Leshchenko 
joined the independent news 
website Ukrainskaya Pravda 
in 2000, a few days before its 
founder, Georgi Gongadze was 
murdered. He is now its deputy 
editor. Like his colleague Mustafa 
Nayyem, he quickly became 

one of Ukraine’s experts on the 
corrupt practices of its political 
and business elite. A critic of 
the Orange Revolution’s broken 
promises, he was also one of 
the most lucid observers of the 
Yanukovych regime’s oligarchic 
and authoritarian excesses. His 
reporting is part and parcel of 
his civic activism. He helped 
launch the “Stop Censorship!” 
press freedom campaign and 
the “Chesno” campaign for 
transparency and financial 
responsibility. His blog is one of 
the country’s most popular.

GLENN GREENWALD
USA / The Americas 

Glenn Greenwald is a former 
lawyer, journalist and star 
blogger of the US edition of the 
Guardian newspaper. He will 
always be remembered as the 
journalist behind the revelations 
by Edward Snowden. He first 
met the man who a few days 
later became the most famous 
whistleblower in history in a 
tiny Hong Kong hotel room in 
May 2012. Snowden handed 
over to the American journalist 
tens of thousands of classified 
documents that showed the 
extent of the surveillance 
practices of the British and US 
intelligence services. Working 
alone from Rio de Janeiro, 
Greenwald shook the world’s 
most powerful nation and its 
British allies to their foundations. 
US President Barack Obama 
and Britain’s prime minister, 
David Cameron, were publicly 
confronted with evidence of 
the abuses carried out by their 
intelligence services. They were 
faced with a diplomatic firestorm 
and an outcry from activists 
and campaigners for a free 
Internet. It was largely thanks 
to Greenwald’s work that the 
Guardian US was awarded the 
prestigious Pulitzer Prize for 
“its revelation of widespread 
secret surveillance by the 
National Security Agency” and 
for sparking  “a debate about 
the relationship between the 
government and the public over 
issues of security and privacy”.

LAURA POITRAS 
USA / The Americas 

Without Laura Poitras, the 
meeting between Edward 
Snowden and Glenn Greenwald 
might never have taken place. 
When the whistleblower 
contacted Greenwald in 
2011, the latter was reluctant 
to use secure encrypted 
communications. Snowden 
turned to Poitras, who was 
familiar with such techniques. 
It’s easy to see why. The US 
authorities had had their sights 
on the film-maker ever since 
she made the Oscar-nominated 
documentary “My Country, My 
Country” about the war in Iraq 
in 2006. Whenever she travels, 
her air ticket is marked SSSS, 
which stands for  “Secondary 
Security Screening Selection”. 
This means she is on a watch 
list and is subjected to extensive 
questioning when she returns 
from abroad. She has been 
questioned more than 40 times 
and her computer equipment is 
regularly seized and inspected. 
She has never been given a 
reason for this harassment. 
Poitras now lives in Berlin where 
she continues her work with 
Greenwald on the surveillance 
practices of the NSA. She has 
received numerous honours and 
awards for her documentary 
work.



LE NGOC THANH
Vietnam / Asia-Pacific

Anton le Ngoc Thanh is a 
journalist and a Catholic 
priest. His work for Vietnam 
Redemporist News, a Catholic 
news organization for which he 
has worked since the 1990s, has 
caused him numerous problems 
with the Vietnamese authorities. 
In 2012 he was stopped for 
questioning on his way to Bac 
Lieu in the south of the country, 
where a woman had set fire to 
herself in protest against her 
daughter, the blogger Ta Phong 
Tan, being put on trial. He was 
held for several hours for causing 
a traffic accident while travelling 
on foot. He was arrested again 
last year during a demonstration 
in support of the blogger and 
activist Dinh Nhat Uy, convicted 
for organizing a campaign 
for the release of his jailed 
younger brother. Thanh is under 
constant police surveillance and 
is frequently prevented from 
covering and publicizing the 
human rights abuses that he has 
witnessed.

PHAM CHI DUNG 
Vietnam / Asia-Pacific

Like others who have seen 
nomenklatura corruption up 
close, Pham Chi Dung returned 
his party card. Instead he 
devoted himself to writing 
and developing a critique of 
Vietnam’s political class, which 
he knows inside out. He was a 
military officer for many years 
and was an aide to Truong Tan 
Sang in Ho Chin Minh City 
before Sang became president 
in 2011. He has written about 
public security and the dominant 
cultural, economic and religious 
ideology. He was arrested 
on charges of “conspiring to 
overthrow the government” and 
“anti-government propaganda” 
in July 2012 in connection with 
articles about corruption and 
the government’s shortcomings, 
but the investigation was 
abandoned and he was released 
seven months later. His PhD in 
economics, his 11 books and 
his many interviews for the BBC, 
RFI and Radio Free Asia still do 

not protect him. His passport 
was confiscated as he was 
about to board a flight to Geneva 
in February 2014 to attend 
a conference on rights and 
freedoms in Vietnam.

TRUONG DUY NHAT 
Vietnam / Asia-Pacific

After starting out as a reporter 
for regional police publications, 
Truong Duy Nhat worked for 
the daily Dai Doan Ket (Great 
Solidarity). But he resigned as a 
state media journalist in 2010 to 
become a prolific and outspoken 
blogger, calling his blog – 
originally truongduynhat.vn and 
then, a year later, truongduynhat.
org – “Another point of view.” He 
posted more than 1,000 articles, 
most of them his own, in the 
space of three years. After four 
orders to close his blogs, he 
was finally arrested in May 2013 
and sentenced to two years in 
prison in connection with 12 of 
his most vitriolic articles. Seven 
months before his arrest, he 
wrote: ““I am neither a criminal 
nor a reactionary. The handcuff 
and gun should not be used 
against bloggers who sacrifice 
their interests to keep outspoken 
blogs that are helping to change 
the party and the people.”

ABDUL BARY TAHER 
Yemen / MENA

Abdul Bary Taher is leading 
figure in the fight for press 
freedom in Yemen. He began his 
career as a journalist in 1973, 
writing for the daily Al-Thawra 
(Revolution). He served as its 
editor in chief between 1990 
and 1992 but has paid a high 
price for the independence 
and outspokenness of his 
editorials. He has been 
subjected to harassment by the 
authorities, having been taken 
in for questioning five times and 
ending up in prison. Taher is a 
founding member of the Yemeni 
Journalists Union and was its 
president from 1976 to 1998. A 
staunch defender of freedom of 
the press, he received the first 
press freedom prize awarded by 
the Yemeni NGO the Freedom 

Foundation in 2013.


